9. juni 2020

Et juleunivers i naturvidenskabens navn

Julekalender:

En julekalender for hele familien, hvor døren åbnes til naturvidenskabens spændende verden, er omdrejningspunktet for et stort samarbejde mellem TV 2, Niels Bohr Institutet på Københavns Universitet og Nordisk Film Production.

Iskerneforskere fra Niels Bohr Institutet oppe på den Grønlandske indlandsis, der glæder sig til næste års julekalender. Foto: Is og Klima

I 2022 er det 100 år siden at Niels Bohr modtog Nobelprisen i fysik. Derfor har Niels Bohr Institutet på Københavns Universitet taget initiativ til at gøre 2022 til et nationalt videnskabsår, samt at fejringen af jubilæet i 2022 skal skydes i gang med en TV 2-julekalender allerede i december 2021.

Et univers af aktiviteter

TV 2-julekalenderen, som skal være med til at igangsætte videnskabsåret, skal også skabe et univers af mange andre aktiviteter som digitale forlængelser, projekter, udstillinger og fællesskaber for børn og voksne, som rækker langt ind i 2022.

- Det bliver en ny måde at formidle naturvidenskab på, som Niels Bohr Institutet sammen med TV 2 og Nordisk Film Production tager i brug og fører ud i livet. Vi vil skabe opmærksomhed om og vække interesse for naturvidenskaben. For selvom naturvidenskab er en naturlig del af vores hverdag, har de fleste børn, unge og voksne til gode at opdage, hvor stor en indflydelse naturvidenskaben rent faktisk har på vores daglige liv, siger institutleder ved Niels Bohr Institutet professor Jan W. Thomsen.

Fondsstøtte og store ambitioner

Projektet kunne ikke have ladet sig gøre uden støtte fra Villum Fonden, Novo Nordisk Fonden, Poul Due Jensens Fond (Grundfos Fonden) og Bitten & Mads Clausens Fond. Fælles for de fire store fonde er et ønske om at fremme interessen og nysgerrigheden for naturvidenskab hos børn og unge. Det er Nordisk Film Production, der skal producere julekalenderen til TV 2.

- Dette historiske samarbejde muliggør udvikling og produktion af et særdeles ambitiøst juleeventyr fortalt i 24 afsnit. I Nordisk Film Production er vi allerede i gang med forberedelserne til indspilningen, og i samarbejde med Niels Bohr Institutet og TV 2 glæder vi os til at præsentere en medrivende historie sat i naturvidenskabens forunderlige verden, siger Trin Hjortkjær Thomsen, producer i Nordisk Film Production.

Unikt samarbejde

Det er et utroligt spændende og unikt samarbejde, som vi er meget glade for at være med i. På TV 2 har vi en stærk tradition for at lave julekalendere, der ikke kun samler familierne, men også fortæller historier, der engagerer. Med dette samarbejde kan vi både vise en skøn julekalender og være med til at sætte fokus på naturvidenskaben sammen med stærke partnere. Det er public service i sin fineste form, siger Katrine Vogelsang, TV 2s fiktionschef.