21. oktober 2021

Birgitta Nordström modtager KIF Lifetime Achievement Award

Pris:

Birgitta Nordström har modtaget en pris for sit arbejde med at støtte især yngre, kvindelige forskere. Hendes egen karriere har været præget af både udfordringer, arbejdsglæde og oplevelsen af kønsdiskrimination.

Birgitta Nordström
Birgitta Nordström blev uddannet fra Stockholms Universitet i 1970, og har været på Niels Bohr Institutet siden 1973. Foto: Anders Fjeldberg, Uniavisen.

Den 5. oktober uddelte Kvinder i Fysik (KIF) en særlig ærespris, KIF Lifetime Achievement Award, til den 79-årige fysiker Birgitta Nordström. Hun modtager prisen for sin betydelige forskningsmæssige indsats igennem hendes lange forskerkarriere og for at være en værdifuld rollemodel for andre forskere. Prisen er helt ny, så det er første gang, den er blevet uddelt.

Uniavisen har besøgt Birgitta Nordström i hendes hjørnekontor i den ny Niels Bohr Bygning for at høre, hvad der virkelig motiverer hende i forbindelse med det arbejde, hun har gjort, og som førte til, at hun nu har modtaget prisen.

Læs hele historien i Uniavisen her >>