15. december 2015

Troels Petersen fra Niels Bohr Institutet får Science’s formidlingspris

Fremragende formidling

’En stjerne indenfor formidling’ – sådan beskrives Troels Petersen af kollegaer, medier og alle, der har oplevet ham fortælle om det, han brænder for – fysik. Troels Petersen er lektor i partikelfysik og arbejder med eksperimenterne på CERN, det internationale forskningscenter ved Genève i Schweiz. Her kolliderer man protoner (atomkernepartikler) ved kolossalt høje energier for at smadre dem, og ved hjælp af kæmpestore, avancerede detektorer kan forskerne nu studere stoffernes allermindste elementarpartikler og de fysiske kræfter. Det er hardcore frontforskning og svær fysik, men Troels Petersen formår altid at forklare fysikken på en så engageret og forståelig måde, at alle – også ikke-fysikere forstår det. Han har et unikt talent for formidling, som han nu tildeles KU Science’s formidlingspris for.

Troels Petersen i Auditorium A

”Drivkraften for mig er den faglige stolthed. Jeg synes, at fysik spiller en central rolle i vores samfund, og derfor er det helt naturligt for mig, at det skal bringes ud”, siger Troels Petersen med den begejstring, der altid lyser ud af ham.

Og det er netop begejstringen, der gør, at han brænder igennem med sit budskab. Hans ’karriere’ indenfor formidling startede egentlig ved et tilfælde. I 2008, mens han var ansat på CERN, skulle man starte kollisioner i LHC-acceleratoren. DR var dernede for at følge begivenhederne, og Troels medvirkede i indslaget, som blev virkeligt godt, blandt andet fordi Troels var så god til at fortælle om begivenheden på en spændende og medrivende måde.

Troels Petersen

Troels Petersen har et unikt talent for formidling, som han nu tildeles KU Science’s formidlingspris for.

Siden har han holdt talrige foredrag i både nationale og internationale sammenhænge, og han har givet en række interviews i landsdækkende radio og TV. Han har også medvirket i videnskabsprogrammer, som er vist på DR, og som kan ses på Niels Bohr Institutets hjemmeside.

Vækker interesse for naturvidenskab

Med et nyt projekt, der skal vække interessen for naturvidenskab i folkeskolen og gymnasiet, har Troels Petersen allerede holdt foredrag for flere tusinde elever i København og omegn. Det projekt har han nu søgt penge i A.P. Møller Fonden til at gøre landsdækkende. Det synes han er vigtigt.

”I min skoletid var der mange dage, der var ens, men nogle dage var anderledes - det var, når der kom nogen udefra og fortalte om et emne. Det blev vi grebet af at høre, og dén oplevelse vil jeg gerne give videre”, siger han.

Troels Petersen har en stor kærlighed til videnskab, og formidling har han et naturligt talent for. Det bruger han også i sin undervisning, hvor han blandt andet stræber efter at give de studerende aha-oplevelser.

Troels Petersen giver interview til DR

Troels Petersen formår altid at forklare fysikken på en engageret og forståelig måde, så han har ofte givet interviews i landsdækkende radio og TV.

Fortællekunst påskønnes

Selv kunst har han været involveret i. På Niels Bohr Institutets facade ud mod Blegdamsvej kan man se lyspletter, der danser hen over væggen. Det ser tilfældigt ud, men helt tilfældigt er det ikke. Det er faktisk en lysinstallation, som forestiller en gren af den store ATLAS-detektor på CERN, og lyspletterne er de kollisioner, som sker, når protoner med stor energi støder sammen og splittes ad i milliarder af elementarpartikler, der spredes ud og rammer detektoren. Lyskunstværket kaldes Colliderscope og blev udviklet af billedkunstnerne Christian Skeel og Morten Skriver i samarbejde med fysikerne Clive Ellegaard og Troels Petersen.

For sin unikke evne til at formidle viden om fysik på en spændende og medrivende måde, får han Science Formidlingsprisen 2015.

”Jeg er meget beæret og virkelig glad for den påskønnelse, det er at modtage Science formidlingsprisen – både fordi jeg virkelig godt kan lide at fortælle om fysik, og fordi jeg synes, at Niels Bohr Institutet fortjener en plads i den offentlige bevidsthed”, siger Troels Petersen.

Prisoverrækkelsen vil foregå den 22. januar, 2016 ved en festlighed på Niels Bohr Institutet. Prisen vil blive overrakt af John Renner Hansen, dekan for Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet på Københavns Universitet.

Troels Petersen, lektor i eksperimentel partikelfysik, Niels Bohr Institutet, Københavns Universitet, +45 3532-5442, petersen@nbi.ku.dk