30. oktober 2019

Dorthe Dahl-Jensen får Mohnprisen for sin vigtige rolle indenfor klimaforskning

PRIS:

Professor på Niels Bohr Institutet, Københavns Universitet, Dorthe Dahl-Jensen, modtager Mohnprisen for sin forskning og førende position indenfor kombinationen af iskernedata og klimamodeller, og for indsatsen med at rekonstruere tidligere tiders klima og dets indvirkning på Grønlands indlandsis og det globale klima. Hendes forskning har bidraget til at forstå de klimaændringer vi nu oplever, hvilken påvirkning de vil få på havniveau og til bedre at forudsige fremtidens klima.

Dorthe Dahl-Jensen sammen med tidligere  uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers på Grønland.

Priskomiteen sagde:

«...efter grundig evaluering af de nominerede anbefales Dorthe Dahl-Jensen på førstepladsen, for å understrege betydningen av hendes lederskab og initiativ med at opbygge og koordinere internationale forskerteams over en årrække».

Forbedrede tolkninger af iskernedata

Klimaforskningen har haft stort udbytte af Dahl-Jensens bidrag. Hun står blandt andet bag en banebrydende publikation i tidsskriftet Science som forbedrede forklaringen af det virkelige omfang af istid og temperaturændringer i Holocene-tiden gennem iskerne-målinger. Dette var starten på en ny måde at tolke resultater af iskerne-klimastudier.

Dorthe Dahl-Jensens mangfoldige præsentationer spænder fra studier om paleoklimatologi, til iskapper og atmosfæredynamik, både på Grønland, i det arktiske Canada og på Antarktis.

Dahl-Jensen blev også for nylig udnævnt til Excellence Research Chair på University of Manitoba, i Canada.

Prisuddelingen og efterfølgende åbent arrangement

Prisen bliver uddelt under et lukket arrangement den 27. januar i forbindelse med Arctic Frontiers 2020.

Mohn-seminaret d. 28. januar danner rammen om prisvindernes forelæsninger, på et arrangement som er åbent for alle. Ved dette seminar vil prisvinderen indlede med et foredrag om sit videnskabelige bidrag. Det foregår på UiT Norges arktiske universitet i Tromsø, Norge.

Mohn prisen er oprettet i et samarbejde mellem Academia Borealis, Nord-Norges vitenskapsakademi (NNVA), Tromsø forskningsstiftelse (TFS) og UiT Norges arktiske universitet (UiT).