Bestemte materialer har ingen modstand når de er underafkølede, hvilket gør dem særligt interessante at undersøge.

Eleverne vil i denne øvelse have mulighed for at lære om denne type materialer og teste ved hvilke temperaturer, disse materialers modstand bliver  0 \Omega  (dvs. deres kritiske temperatur, T_c ). Eleverne lærer om kredsløb og ledningsevne og får desuden lejlighed til at observere andre sjove og spændende fysiske fænomener med flydende nitrogen.

Øvelse: Superleder

For at bestemme T_c  må eleverne sammensætte et kredsløb med to multimetre. Der er tale om et avanceret, kvantitativt forsøg, og andre delforsøg er derfor også inkluderet. Et af disse forsøg lader eleverne observere
Meissner Effekten (billedet øverst til højre), hvor superlederen får en lille magnet til at svæve. Vi sørger også for skumfiduser, der kan dyppes i flydende nitrogen (LN_2 ) og nydes frosne.

Øvelse: Superleder

Dette er en af vores mest komplekse øvelser, og er derfor mest egnet til elever på gymnasieniveau eller højere. Vi gør vores bedste for at give praktiske eksempler på kredsløb og magnetiske fænomener, der kan være lidt af en udfordring at forstå. Derudover er det bare sjovt at spise skumfiduser, der er blevet frosset med LN_2

Superledning (Læs om Superleder)

 

 

 

 

 

 

 

Medarbejdere:

Navn Titel E-mail
Ian Bearden Leder af ULAB E-mail
Erik Magnus Belhage Studenterstudievejl. E-mail
Freja Guttesen Studenterstudievejl. E-mail
Jo Verwohlt Studenterstudievejl. E-mail
Marta Mrozowska Studenterstudievejl. E-mail
Rebekka Frøystad Studenterstudievejl. E-mail

Find os

Indhold ikke tilgængeligt på grund af cookie-valg

Du kan ikke se indholdet i dette felt på grund af dine cookie-valg.

Klik her for at redigere dine cookie-indstillinger.

Kategori: Markedsføring