3. januar 2014

Eugene Polziks forskning kåret som årets bedste af Ingeniøren

Ingeniøren har kåret Eugene Polziks forskning i teleportation som årets mest betydningsfulde danske forskningsresultat indenfor naturvidenskab. Eugene Polzik er leder af forskningsgruppen Quantop på Niels Bohr Institutet ved Københavns Universitet.

Vinderen af videnskabens top-5 er professor Eugene Polzik på Niels Bohr Institutet.

"Eugene Polzik er en drivkraft i at gøre teleportation til en praktisk videnskab. Eugene Polziks gruppe er blandt verdens førende indenfor kvantekommunikation og kvanteinformationsbehandling. Forskerne har udviklet en metode, der kan teleportere kvantetilstande fra en atomsky til en anden ved hjælp af laserstråler. Metoden virker hver eneste gang i modsætning til andre metoder, der kun virker med en bestemt sandsynlighed. Deres nyeste resultat er betydningsfuldt for fremtidige kvantenetværk og behandling af kvanteinformation", lyder Ingeniørens begrundelse.

Læs artiklen om Videnskabens Top-5 i Ingeniøren >>>