8. juni 2021

Internationalt undervisningssamarbejde mellem universiteter

Bevilling:

Alessandra Camplani og Stefania Xella fra Niels Bohr Institutet (NBI) ved Københavns Universitet har modtaget en såkaldt 4EU+ bevilling til undervisningssamarbejde. Projektet omfatter tre universiteter, og består af, udover NBI, Saverio D’Auria and Lorenzo Caccianiga fra the Universitetet i Milano (Italien), Vit Vorobel, Pavel Reznicek og Tomas Tmej fra Charles University i Prague (Tjekkiet).

Projektets sigte er at introducere studerende i fysik til analysearbejdet med såkaldt tidsstemplet data. De eksperimentelle datasæt mærkes med dato og tidspunkt, med en nøjagtighed ned til brøkdele af et sekund, for hvornår en begivenhed finder sted. Tidsstempling er generelt relevant indenfor adskillige videnskabelige felter, der opererer med korrelation og synkroniseringsmålinger. Feltet dækker over så forskellige ting som videnskabelige data fra astrofysik, såsom målinger af supernova neutrinoer og tyngdebølger til kommercielle data fra handel med aktier og varer.

De studerende i undervisningslaboratorierne skal samle og analysere data fra kosmisk stråling, på samme tid i tre forskellige byer (København, Prag og Milano), med det samme udstyr og en præcis tidsstempling tilføjet fra Global System for Mobile Communications (GSM) standard technology.

Udbyttet bliver at forstå teknikkerne bag synkronisering med data, samlet i de tre universiteter og at udføre kontrol på data-systematiske fejl. En anden, men lige så vigtig læring vil bestå i at arbejde med gruppearbejdets dynamik, kommunikation samt kritisk tænkning, som skal i anvendelse i dette internationale samarbejde på distancen.

Alessandra Camplani er projektleder i København: ”Jeg glæder mig til at skabe et internationalt undervisningslaboratorium, og til at komme i kontakt med de studerende og involvere dem i vores aktiviteter indenfor den eksperimentelle partikelfysik”, - hendes eget videnskabelige felt. Men projektet har mere endnu at tilbyde de studerende: ”Med dette projekt beviser vi, at vi kan overskride pandemiens grænser. Gennem anvendelsen af online løsninger, som vi dagligt bruger i vore samarbejder, kan vi tilbyde international erfaring til vores studerende oveni. På den lange bane ønsker vi at udvide denne innovative undervisnings-aktivitet til andre partner-universiteter. Bevillingen er også vigtig i og med, at den promoverer 4EU+ alliancen, hvor Københavns Universitet er et aktivt medlem og hvor nye internationale muligheder skabes hele tiden”.