10. december 2021

Carlsberg Infrastruktur bevilling til superledende kvanteteknologi

Bevilling:

Morten Kjaergaard fra Center for Quantum Devices på Niels Bohr Institutet modtager en Carlsberg Infrastruktur bevilling til superledende kvanteteknologi.

Morten Kjaergaard

En af de meste dramatiske udviklinger indenfor nye teknologier de sidste 15 år, har været demonstrationen af at kvantefysikkens love kan bøjes til at forbedre f.eks. ultrafølsomme sensorer, ultrasikker kommunikation og kvantecomputere.

Ved at udnytte kvantefysikkens love på helt særlig vis, kan både sensing, kommunikation og computing-teknologier få et gigantisk boost. Et eksempel er kvantecomputeren: Ved at bruge såkaldte kvantebits til at udføre udregninger (istedet for klassiske bits), kan kvantecomputere løse visse problemer eksponentielt meget hurtigere, end selv gigantiske supercomputer.

Et centralt element i denne teknologi-udvikling er forbedring af de materialer kvante-devices fremstilles af. Til dette formål har Morten Kjaergaard modtaget et Carlsberg Infrastruktur grant.

Pengene skal bruges til en såkaldt ‘Plassys pådamper’. “For at udvikle superledende kvantebits med de absolut bedste kvantelevetider er det nødvendigt, at alt er ultra-rent” siger Morten, og fortsætter, “optimeringen af superledende kvantebits er helt vanvittig, og til det er en dedikeret pådamper som denne fra Plassys helt nødvendig”.

Maskinen skal bruges til at udvikle nye typer superledende kvantebits, som lige nu bliver udviklet på Center for Quantum Devices.

Men det er ikke kun superlende kvantebits, der kan nyde godt af at NBI nu får en Plassys pådamper: “Selvom denne maskine skal bruges til noget helt specifikt, viser det sig at det ikke kun er superledende kvantebits, der kan udnytte denne teknologi: Kvante-fotonik og spin kvantebits har også elementer, hvor ultra-rent aluminum spiller en central rolle’.