25. januar 2021

To unge forskere fra Niels Bohr Institutet modtager Villum Young Investigator bevillinger

Bevillinger:

VILLUM FONDEN giver i år i alt 126 mio. til 19 særligt talentfulde yngre forskere inden for teknisk og naturvidenskabelig forskning. Spændvidden i deres forskningsområder er stor – fra dannelsen af universets første strukturer til bæredygtig produktion vha. mikroalger. To unge forskere fra Niels Bohr Institutet, Morten Kjærgaard og Charlotte Mason, er blandt modtagerne i år, og deres forskning går fra det mindste til det største, nemlig fra kvantefysik til astrofysik.

Villum Young Investigator-programmet giver store danske og udenlandske forskningstalenter mulighed for forfølge deres ideer og opbygge egne forskergrupper på danske universiteter. Med bevillingerne er årets 19 forskerstjerner in spe klar til at sætte deres præg på fremtiden:

"Det eneste vi i dag ved om den nye viden, vi skal leve af om 20 år er, at den i høj grad bliver skabt i hovederne på talentfulde unge forskere. Det er derfor vigtigt at give unge forskere et solidt afsæt til at skabe deres egen forskningsprofil," siger Thomas Bjørnholm, forskningsdirektør i VILLUM FONDEN.

Morten Kjærgaard, Quantum Information Lab ved Center for Quantum Devices, Niels Bohr Institutet

Morten Kjærgaard

Projekt: Superledende kvantebits til at udforske kvantecomputeres beregningskræfter

Evnen til at udføre hurtige computer-udregninger er en hjørnesten i den moderne verden. Ved at erstatte den fundamentale enhed i computere (bits) med kunstige kvante-systemer (kvantebits), kan dramatiske nye regnekræfter udnyttes. Dette projekt vil bruge superledende kvantebits til at studere fundamentale spørgsmål vedrørende effektiv dannelse af 'entanglement', samt kvante-fejltolerance i små skalaer og nye kvantealgoritmer. Bevillingen vil støtte to postdocs og en ph.d.-studerende.

Charlotte Mason, Center for Cosmic DAWN, Niels Bohr Institutet

Charlotte MasonProjekt: Den første milliard år

De første stjerner, sorte huller og galakser er for lyssvage, til at vi kan observere dem direkte. Men de omdannede det tidlige univers ved at opvarme og ionisere deres omgivelser. Denne faseovergang er nøglen til at forstå dannelsen af Universets første strukturer. Der er dog endnu mange ukendte faktorer. Projektet vil udvikle teoretiske modeller og statistiske værktøjer til at analysere målinger af omdannelsen, og dermed afdække Universets "Kosmiske Daggry". Bevillingen vil finansiere en ph.d.-studerende og to postdocs.