5. august 2021

Verdensførende udstyr til nyt Center for Optisk Bio-manipulation på NBI

Bevilling:

Novo Fonden har bevilget penge til udstyr, drift og ansættelse af en driftsleder i 5 år i det nye Center for Optisk Bio- Manipulation (COBM), der kombinerer vi to Nobel Pris vindende teknologier - Optical Tweezers (Optisk Pincet) med en mikroskopi teknik kaldet STED baseret på Stimulated Emission by Depletion mikroskopi.

Younes Farhangibarooji
Younes Farhangibarooji er ansat som driftsleder i det nye Center for Optisk Bio- Manipulation (COBM), der kombinerer vi to Nobel Pris vindende teknologier.
Poul Martin Bendix
Poul Martin Bendix er gruppeleder i Eksperimentel Biofysik på Niels Bohr Institutet.

Lektor Poul Martin Bendix, der er gruppeleder i Eksperimentel Biofysik på Niels Bohr Institutet siger, at optisk manipulation har ikke været tilgængeligt i Danmark tidligere, udover vores egne aktiviteter på NBI, men med den nye infrastruktur fra Novo Fonden vil forskere fra mange forskellige discipliner kunne lave eksperimenter i den absolutte verdensklasse, når det handler om optisk bio-manipulation af celler og biomolekyler.

Formålet med COBM er at fungere som et knudepunkt for det lokale interdisciplinære forskningsmiljø med hensyn til optisk manipulation af biologiske systemer, og skal katalysere forskningssamarbejde henover videnskabelige discipliner.

Nye brugere kan henvende sig

Vi har etableret en brugergruppe bestående af flere forskergrupper indenfor plantevidenskab, sundhed, biologi, biofysik samt nanovidenskab. Det vil primært blive anvendt af forskningsgrupper fra Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Danish Cancer Research Center, Kemisk Institut (og Nanoscience Center), Niels Bohr Institutet (NBI) og Danmarks Tekniske Universitet (DTU).

Ved at kombinere den høje opløsning fra STED med fire optiske fælder kan vi tilbyde det lokale forskningsmiljø det verdensførende nyeste udstyr inden for optisk manipulation. Det nye udstyr fra Novo har stort potentiale til at løfte et i forvejen stærkt interdisciplinært forskningsmiljø inden for molekylær biologi, kræftforskning, fysik, nanovidenskab og kemi i København.

Nye brugere med interessante videnskabelige problemstillinger er velkomne til at kontakte os med henblik på at lave forsøg med optisk manipulation. Besøg Center for Optical Bio-Manipulation hjemmesiden her >>