30. november 2021

Temasider om Niels Bohr Institutets forskning

Forskningsformidling:

I dag lancerer vi de første 10 temasider af en lang række om forskningen på Niels Bohr Institutet, et materiale der er skrevet i en populærvidenskabelig stil målrettet de unge - men alle kan være med! Det sker i forbindelse med årets Julekalender "Kometernes Jul" på TV2, der har videnskaben som tema, og som netop til dels også foregår på det gamle institut på Blegdamsvej.

Fra Big Bang til atomer til galakser

Forskningsområderne strækker sig bredt, fra det allermindste til det største i universet, atomfysik, biofysik og astrofysik. Fra klimaforskning til kvantecomputere, sorte huller og tyngdebølger, til det tidlige univers få hundrede millioner år efter Big Bang - og meget meget mere, listen er lang.

Siderne er rigt udstyret med flotte billeder, video og podcasts med NBI forskerne, der engageret fortæller og forklarer om deres forskning.

Temasiderne er også en del af jubilæumsfejringerne i 2021 og 2022, som er hundredårene for henholdsvis etableringen af Niels Bohr Institutet og året, hvor Niels Bohr modtog Danmarks første Nobelpris i fysik.

Niels Bohr Institutet er også initiativtager til et nationalt Videnskabsår i 2022, som jubilæumsfejringerne er en del af.

TV2 julekalender om naturvidenskab

TV2 går i luften i morgen den 1. december kl. 20 med årets julekalender ”Kometernes Jul”. En julekalender der tager udgangspunkt i det naturvidenskabelige blandet med fiction.

Rundt om Julekalenderen er der en række tilbud og tiltag ”Universet Udenom”, som børn, unge og deres familier kan gå på opdagelse i, heriblandt temasiderne her på hjemmesiden. 24 dage i træk i vinterens julekalenderhygge bliver børnene inspireret til at lære mere om det naturvidenskabelige univers.

’Kometernes jul’ er produceret af Nordisk Film Series for TV 2 og Niels Bohr Institutet ved Københavns Universitet med støtte fra VILLUM FONDEN, Novo Nordisk Fonden, Poul Due Jensens Fond og Bitten & Mads Clausens Fond.

Eksempel fra Temasiderne:

Hør Sofie Lindskov Hansen herunder fortælle om sin forskning i at udsende enkeltfotoner til Qubits. Det er et eksempel fra temasiden om Kvanteinternettet