Dannelse i individualiseringens tidsalder
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Standard
Dannelse i individualiseringens tidsalder. / Christensen, Gerd.
In: Kognition & Paedagogik, Vol. 24, No. 94, 2014, p. 26-34.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Dannelse i individualiseringens tidsalder
AU - Christensen, Gerd
N1 - Serie: Etik, fællesskab, dannelse
PY - 2014
Y1 - 2014
N2 - Med udgangspunkt i en skitsering af folkeskolens individualiserende tiltag har artiklen til formål at diskutere effekten af disse samt de problemer, de potentielt kan afføde hos den opvoksende generation – på såvel individ- som samfundsniveau. Her vil artiklen argumentere for, at skolen har glemt sin dannelsesopgave, nemlig at danne demokratiske samfundsborgere. Med udgangspunkt i Klafkis kategoriale dannelsesperspektiv argumenteres der for, at dannelse i denne forstand kan fungere som den sammenhængskraft, der er nødvendig for at et samfund kan eksistere. Selv om dette kan lyde som en rekurs til 1970erne er dette ikke (nødvendigvis) tilfældet. I stedet argumenterer artiklen for, at der er tale om et særdeles nutidigt perspektiv med fokus på den etiske samfundsborger, der ikke kun har sig selv for øje.
AB - Med udgangspunkt i en skitsering af folkeskolens individualiserende tiltag har artiklen til formål at diskutere effekten af disse samt de problemer, de potentielt kan afføde hos den opvoksende generation – på såvel individ- som samfundsniveau. Her vil artiklen argumentere for, at skolen har glemt sin dannelsesopgave, nemlig at danne demokratiske samfundsborgere. Med udgangspunkt i Klafkis kategoriale dannelsesperspektiv argumenteres der for, at dannelse i denne forstand kan fungere som den sammenhængskraft, der er nødvendig for at et samfund kan eksistere. Selv om dette kan lyde som en rekurs til 1970erne er dette ikke (nødvendigvis) tilfældet. I stedet argumenterer artiklen for, at der er tale om et særdeles nutidigt perspektiv med fokus på den etiske samfundsborger, der ikke kun har sig selv for øje.
KW - Det Humanistiske Fakultet
KW - dannelse
KW - Klafki
KW - individualisering
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 24
SP - 26
EP - 34
JO - Kognition & Paedagogik
JF - Kognition & Paedagogik
SN - 0906-6225
IS - 94
ER -
ID: 129710487