Dannelse og dissonanser: En normativitetskritisk undersøgelse af det danskfaglige curriculums subjektkonstruktioner specielt med henblik på italesættelsen af køn og etnicitet
Research output: Book/Report › Ph.D. thesis › Research
Standard
Dannelse og dissonanser : En normativitetskritisk undersøgelse af det danskfaglige curriculums subjektkonstruktioner specielt med henblik på italesættelsen af køn og etnicitet. / Frederiksen, Mons Bissenbakker.
København : Museum Tusculanum, 2008. 284 p.Research output: Book/Report › Ph.D. thesis › Research
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - BOOK
T1 - Dannelse og dissonanser
T2 - En normativitetskritisk undersøgelse af det danskfaglige curriculums subjektkonstruktioner specielt med henblik på italesættelsen af køn og etnicitet
AU - Frederiksen, Mons Bissenbakker
PY - 2008
Y1 - 2008
N2 - Med udgangspunkt i en række ministerielle tekster om danskfaget fra perioden 2003-6 undersøger denne afhandling danskfagets konstruktioner af subjektivitet og dannelse. Afhandlingens overordnede problemformulering lyder: Hvordan og med hvilke konsekvenser konstrueres subjektivitet på danskfagets curriculumniveau? Analyserne af danskfagets subjektiveringsformer tager udgangspunkt i identitetskategorierne køn og etnicitet og bryder derfor problemformuleringen ned i tre analytiske delspørgsmål: 1) Hvordan forstår og håndterer danskfaget kønsmæssig og etnisk identitet og forskellighed?, 2) Hvilken rolle spiller danskfagets nyere dannelsesbegreber for den måde, hvorpå kønsmæssig og etnisk identitet og forskellighed forstås og håndteres?, 3) Hvordan forholder danskfagets forståelse af egne demokratiske idealer sig til den måde, hvorpå faget forstår de konkrete identitetskategorier køn og etnicitet? Analyserne tager afsæt i poststrukturalistisk teori specifikt inspireret af foucauldiansk magtanalyse, (queer)feministisk kønsteori og postkoloniale teorier om etnicitetskonstruktion. Disse retninger præsenteres i afhandlingens del I, som også indeholder en afklaring af danskfagets centrale dannelsesbegreber. Der fokuseres især på de senmoderne dannelsesbegreber narrativ selvkonstruktion og kompetencedannelse.Afhandlingens del II indeholder analyser af ministerielle danskfaglige tekster. Gennem dekonstruktive og sammenlignende læsninger på tværs af materialet viser analysen bl.a., hvordan faget italesætter kønslige identiteter som fænomener, der betinger elevers og læreres faglige præferencer og evner. Det vises også, at materialets italesættelse af etnicitet kendetegnes af, at faget anerkender og værdsætter det etnisk differentierede skolerum, men at det samtidig italesætter minoritetsetniske elever gennem diskurser, som medvirker til at konstruere disse elever som fagets 'andre'. Analyserne danner baggrund for diskussionen i afhandlingens del III, som sammenligner konstruktionerne af køn og etnicitet og diskuterer kategoriernes relation til de senmoderne dannelsesbegreber såvel som til fagets overordnede demokratiske sigte. Det konkluderes, at der består et indre modsætningsforhold mellem fagets ideal om ligestillende demokratisk inklusion og de marginaliserende og hierarkiproducerende tendenser i materialet, ligesom det vises, hvordan den aktuelle anvendelse af de senmoderne dannelsesidealer risikerer at understøtte essentialiserende og marginaliserende strukturer.
AB - Med udgangspunkt i en række ministerielle tekster om danskfaget fra perioden 2003-6 undersøger denne afhandling danskfagets konstruktioner af subjektivitet og dannelse. Afhandlingens overordnede problemformulering lyder: Hvordan og med hvilke konsekvenser konstrueres subjektivitet på danskfagets curriculumniveau? Analyserne af danskfagets subjektiveringsformer tager udgangspunkt i identitetskategorierne køn og etnicitet og bryder derfor problemformuleringen ned i tre analytiske delspørgsmål: 1) Hvordan forstår og håndterer danskfaget kønsmæssig og etnisk identitet og forskellighed?, 2) Hvilken rolle spiller danskfagets nyere dannelsesbegreber for den måde, hvorpå kønsmæssig og etnisk identitet og forskellighed forstås og håndteres?, 3) Hvordan forholder danskfagets forståelse af egne demokratiske idealer sig til den måde, hvorpå faget forstår de konkrete identitetskategorier køn og etnicitet? Analyserne tager afsæt i poststrukturalistisk teori specifikt inspireret af foucauldiansk magtanalyse, (queer)feministisk kønsteori og postkoloniale teorier om etnicitetskonstruktion. Disse retninger præsenteres i afhandlingens del I, som også indeholder en afklaring af danskfagets centrale dannelsesbegreber. Der fokuseres især på de senmoderne dannelsesbegreber narrativ selvkonstruktion og kompetencedannelse.Afhandlingens del II indeholder analyser af ministerielle danskfaglige tekster. Gennem dekonstruktive og sammenlignende læsninger på tværs af materialet viser analysen bl.a., hvordan faget italesætter kønslige identiteter som fænomener, der betinger elevers og læreres faglige præferencer og evner. Det vises også, at materialets italesættelse af etnicitet kendetegnes af, at faget anerkender og værdsætter det etnisk differentierede skolerum, men at det samtidig italesætter minoritetsetniske elever gennem diskurser, som medvirker til at konstruere disse elever som fagets 'andre'. Analyserne danner baggrund for diskussionen i afhandlingens del III, som sammenligner konstruktionerne af køn og etnicitet og diskuterer kategoriernes relation til de senmoderne dannelsesbegreber såvel som til fagets overordnede demokratiske sigte. Det konkluderes, at der består et indre modsætningsforhold mellem fagets ideal om ligestillende demokratisk inklusion og de marginaliserende og hierarkiproducerende tendenser i materialet, ligesom det vises, hvordan den aktuelle anvendelse af de senmoderne dannelsesidealer risikerer at understøtte essentialiserende og marginaliserende strukturer.
KW - Det Humanistiske Fakultet
KW - dannelse
KW - køn
KW - etnicitet
KW - subjektivitet
KW - subjektivering
KW - magt
KW - danskfag
KW - skole
KW - Bildung
KW - gender
KW - ethnicity
KW - subjectivity
KW - power
M3 - Ph.d.-afhandling
BT - Dannelse og dissonanser
PB - Museum Tusculanum
CY - København
ER -
ID: 10026415