Det er et spørgsmål om at gøre det nemt, men ikke at føre pennen: Den danske kommunikationsbranches medierelationer.
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Standard
Det er et spørgsmål om at gøre det nemt, men ikke at føre pennen : Den danske kommunikationsbranches medierelationer. / Kristensen, Nete Nørgaard.
In: N O R D I C O M - Information, Vol. 31, No. 1-2, 2009, p. 81-112.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Det er et spørgsmål om at gøre det nemt, men ikke at føre pennen
T2 - Den danske kommunikationsbranches medierelationer.
AU - Kristensen, Nete Nørgaard
PY - 2009
Y1 - 2009
N2 - Selvom strategisk kommunikation i dag handler om meget mere end pressemeddelelser og netværk til journalister på nyhedsredaktionerne, argumenterer artiklen for, at medierne fortsat indtager særlig central position som målgruppe for de initiativer og tiltag, som kommunikationsbranchens professionelle iværksætter. Artiklen tager afsæt i en undersøgelse af den danske kommunikationsbranches relationer til medierne fra 2005, som viser, at medierelaterede arbejdsopgaver – formidling, relationspleje, medieovervågning og medietræning mm. – fylder mere og mere i visse kommunikationsfolks arbejde i takt med den stigende konkurrence om synlighed og dagsordener i det offentlige rum. Indsatser, som faktisk har gennemslagskraft, da kommunikationsbranchen også oplever, at journalister og redaktioner i stigende grad, mere eller mindre kritisk, benytter deres forskellige typer informationssubsidier i de redaktionelle tekster. Selvom magtforholdet dermed ikke nødvendigvis er vendt til kommunikatørernes fordel, har det i hvert fald medvirket til, at arbejdsfordelingen mellem de redaktionelle medarbejdere i medierne og kommunikationsbranchen har forrykket sig.
AB - Selvom strategisk kommunikation i dag handler om meget mere end pressemeddelelser og netværk til journalister på nyhedsredaktionerne, argumenterer artiklen for, at medierne fortsat indtager særlig central position som målgruppe for de initiativer og tiltag, som kommunikationsbranchens professionelle iværksætter. Artiklen tager afsæt i en undersøgelse af den danske kommunikationsbranches relationer til medierne fra 2005, som viser, at medierelaterede arbejdsopgaver – formidling, relationspleje, medieovervågning og medietræning mm. – fylder mere og mere i visse kommunikationsfolks arbejde i takt med den stigende konkurrence om synlighed og dagsordener i det offentlige rum. Indsatser, som faktisk har gennemslagskraft, da kommunikationsbranchen også oplever, at journalister og redaktioner i stigende grad, mere eller mindre kritisk, benytter deres forskellige typer informationssubsidier i de redaktionelle tekster. Selvom magtforholdet dermed ikke nødvendigvis er vendt til kommunikatørernes fordel, har det i hvert fald medvirket til, at arbejdsfordelingen mellem de redaktionelle medarbejdere i medierne og kommunikationsbranchen har forrykket sig.
KW - Det Humanistiske Fakultet
KW - Strategisk kommunikation
KW - Medierelationer
KW - Kilderelationer
KW - Strategic communication
KW - Media relations
KW - Media management
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 31
SP - 81
EP - 112
JO - N O R D I C O M - Information
JF - N O R D I C O M - Information
SN - 0349-5949
IS - 1-2
ER -
ID: 11711335