Følelsesarbejde med asylsøgende børn: En analyse af særlige eller almindelige dilemmaer i professionelt velfærdsarbejde
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Standard
Følelsesarbejde med asylsøgende børn : En analyse af særlige eller almindelige dilemmaer i professionelt velfærdsarbejde. / Moldenhawer, Bolette.
In: Tidsskrift for professionsstudier, Vol. Årg. 14, No. 27, 3, 2018, p. 22-32.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Følelsesarbejde med asylsøgende børn
T2 - En analyse af særlige eller almindelige dilemmaer i professionelt velfærdsarbejde
AU - Moldenhawer, Bolette
PY - 2018
Y1 - 2018
N2 - Artiklen er emnemæssigt motiveret af en voksende interesse for at beskrive og forstå sociale og følelsesmæssige udfordringer og kompetencekrav på tværs af centrale fagfolk i velfærdsstaten (socialrådgivere, pædagoger, skolelærere, sygeplejersker, fængselsfunktionærer og plejehjemsansatte). Med udgangspunkt i en konkret pædagogisk praksis er formålet er at analysere, hvordan følelser indgår i det professionelle arbejde med asylsøgende børn. Analysen er informeret af Erving Goffmans teori om social samhandling og Arlie Russell Hochschilds teori om følelser og følelseshåndtering og fokuserer på hovedområderne: at aflæse og indleve sig i børnenes følelser, at ville de her børn og det her arbejde samt kollegialt følelsesarbejde. Formålet er dernæst at åbne op for en diskussion af modstridende følelsesmæssige krav og dilemmaer i det offentlige omsorgs- og velfærdsarbejde mellem ikke at være for følelsesmæssigt involverede og alligevel professionelt empatiske.
AB - Artiklen er emnemæssigt motiveret af en voksende interesse for at beskrive og forstå sociale og følelsesmæssige udfordringer og kompetencekrav på tværs af centrale fagfolk i velfærdsstaten (socialrådgivere, pædagoger, skolelærere, sygeplejersker, fængselsfunktionærer og plejehjemsansatte). Med udgangspunkt i en konkret pædagogisk praksis er formålet er at analysere, hvordan følelser indgår i det professionelle arbejde med asylsøgende børn. Analysen er informeret af Erving Goffmans teori om social samhandling og Arlie Russell Hochschilds teori om følelser og følelseshåndtering og fokuserer på hovedområderne: at aflæse og indleve sig i børnenes følelser, at ville de her børn og det her arbejde samt kollegialt følelsesarbejde. Formålet er dernæst at åbne op for en diskussion af modstridende følelsesmæssige krav og dilemmaer i det offentlige omsorgs- og velfærdsarbejde mellem ikke at være for følelsesmæssigt involverede og alligevel professionelt empatiske.
KW - Det Humanistiske Fakultet
KW - asylsøgende børn
KW - følelsesarbejde
KW - pædagogisk praksis
KW - velfærdsarbejdets paradokser
M3 - Tidsskriftartikel
VL - Årg. 14
SP - 22
EP - 32
JO - Tidsskrift for professionsstudier
JF - Tidsskrift for professionsstudier
SN - 2446-0273
IS - 27
M1 - 3
ER -
ID: 213322242