Fortællinger mellem erindring og forventning: Selvfortællingen som meningsforhandling, forskelsmarkør og uddannelsesmotivation blandt kommende lærere
Research output: Book/Report › Ph.D. thesis › Research
Standard
Fortællinger mellem erindring og forventning : Selvfortællingen som meningsforhandling, forskelsmarkør og uddannelsesmotivation blandt kommende lærere. / Brøndum, Tine.
Syddansk Universitet, Institut for Kulturvidenskab, 2017. 313 p.Research output: Book/Report › Ph.D. thesis › Research
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - BOOK
T1 - Fortællinger mellem erindring og forventning
T2 - Selvfortællingen som meningsforhandling, forskelsmarkør og uddannelsesmotivation blandt kommende lærere
AU - Brøndum, Tine
PY - 2017/2/26
Y1 - 2017/2/26
N2 - Gennem narrative biografiske interview undersøger afhandlingen en række lærerstuderendes fortællinger, skoleerindringer og forventningshorisonter. Med en særlig interesse for in- og eksklusionsbevægelser og normer i kulturelle fællesskaber afdækker afhandlingen, hvordan studerendes skoleerindringer gennem selvfortællingen får betydning for fremadrettede uddannelses-motivationer og forventningshorisonter. Herunder afsøges det, hvordan selvfortællinger medierer fortid og fremtid, og hvordan de studerendes møde med læreruddannelsens overordnede kultur griber ind i deres selvfortælling. I undersøgelserne af de studerndes møde med læreruddannelsen sættes der særligt fokus på modulet Almen dannelse: KLM (kristendom, livsanskuelse og medborgerskab).
AB - Gennem narrative biografiske interview undersøger afhandlingen en række lærerstuderendes fortællinger, skoleerindringer og forventningshorisonter. Med en særlig interesse for in- og eksklusionsbevægelser og normer i kulturelle fællesskaber afdækker afhandlingen, hvordan studerendes skoleerindringer gennem selvfortællingen får betydning for fremadrettede uddannelses-motivationer og forventningshorisonter. Herunder afsøges det, hvordan selvfortællinger medierer fortid og fremtid, og hvordan de studerendes møde med læreruddannelsens overordnede kultur griber ind i deres selvfortælling. I undersøgelserne af de studerndes møde med læreruddannelsen sættes der særligt fokus på modulet Almen dannelse: KLM (kristendom, livsanskuelse og medborgerskab).
KW - Det Humanistiske Fakultet
KW - Narrativer
KW - lærerstuderende
KW - subjektivering
KW - minorisering
KW - KLM
M3 - Ph.d.-afhandling
BT - Fortællinger mellem erindring og forventning
CY - Syddansk Universitet, Institut for Kulturvidenskab
ER -
ID: 321796154