Projekt grupper: En undersøgelse af subjektiveringsmekanismer i gruppe- og projektarbejde på universitetsniveau
Research output: Book/Report › Ph.D. thesis
Standard
Projekt grupper : En undersøgelse af subjektiveringsmekanismer i gruppe- og projektarbejde på universitetsniveau. / Christensen, Gerd.
Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, 2013. 430 p.Research output: Book/Report › Ph.D. thesis
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - BOOK
T1 - Projekt grupper
T2 - En undersøgelse af subjektiveringsmekanismer i gruppe- og projektarbejde på universitetsniveau
AU - Christensen, Gerd
N1 - Med resumé på engelsk
PY - 2013
Y1 - 2013
N2 - Formålet med afhandling er at få et indblik i de konsekvenser, som gruppearbejdet kan have for studerende, der arbejder i projektgrupper i studiesammenhæng. Med en poststrukturalistisk og socialkonstruktionistisk optik gøres dette dels igennem en genealogi, hvor gruppearbejdet som element i projektpædagogikken følges tilbage over tid til den tidlige reformpædagogik, dels igennem en feltundersøgelse af gruppearbejdet i projektstudier på RUC og CBS. Igennem den genealogiske undersøgelse er det blandt andet fundet, at gruppearbejdet altid har været en del af projektpædagogikken, men at de måder, hvorpå man har argumenteret for gruppen har ændret sig over tid. Endvidere er det fundet, at forhold af væsentlighed for gruppearbejdet, herunder spørgsmålet om lederskab, forsvinder ud af diskursen og gøres vanskeligt tematisérbare. Feltundersøgelsen giver et indblik i, hvordan de studerende forvalter institutionernes normer for gruppearbejde, og hvordan de tildeler sig selv og hinanden positioner inden for bestemte kategorier, herunder køn, med væsentlige konsekvenser for de individuelle læringsmuligheder. Her ses det endvidere, hvordan de forhold, der igennem genealogien blev fundet som tavstgjorte, stadig lever et effektfuldt liv i gruppearbejdet med væsentlig betydning for de individuelle subjektiverings- og læringsmuligheder.
AB - Formålet med afhandling er at få et indblik i de konsekvenser, som gruppearbejdet kan have for studerende, der arbejder i projektgrupper i studiesammenhæng. Med en poststrukturalistisk og socialkonstruktionistisk optik gøres dette dels igennem en genealogi, hvor gruppearbejdet som element i projektpædagogikken følges tilbage over tid til den tidlige reformpædagogik, dels igennem en feltundersøgelse af gruppearbejdet i projektstudier på RUC og CBS. Igennem den genealogiske undersøgelse er det blandt andet fundet, at gruppearbejdet altid har været en del af projektpædagogikken, men at de måder, hvorpå man har argumenteret for gruppen har ændret sig over tid. Endvidere er det fundet, at forhold af væsentlighed for gruppearbejdet, herunder spørgsmålet om lederskab, forsvinder ud af diskursen og gøres vanskeligt tematisérbare. Feltundersøgelsen giver et indblik i, hvordan de studerende forvalter institutionernes normer for gruppearbejde, og hvordan de tildeler sig selv og hinanden positioner inden for bestemte kategorier, herunder køn, med væsentlige konsekvenser for de individuelle læringsmuligheder. Her ses det endvidere, hvordan de forhold, der igennem genealogien blev fundet som tavstgjorte, stadig lever et effektfuldt liv i gruppearbejdet med væsentlig betydning for de individuelle subjektiverings- og læringsmuligheder.
KW - Det Humanistiske Fakultet
KW - pststrukturalisme
KW - socialkonstruktionisme
KW - genealogi
KW - universitetspædagogik
KW - projektarbejde
KW - gruppearbejde
M3 - Ph.d.-afhandling
SN - 9788776849191
BT - Projekt grupper
PB - Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet
ER -
ID: 45452095