Publikum svinger den retoriske taktstok

Research output: Contribution to journalJournal articleResearch

Standard

Publikum svinger den retoriske taktstok. / Hansen, Jette Barnholdt.

In: RetorikMagasinet, Vol. 22, No. 86, 12.2012, p. 32-35.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearch

Harvard

Hansen, JB 2012, 'Publikum svinger den retoriske taktstok', RetorikMagasinet, vol. 22, no. 86, pp. 32-35.

APA

Hansen, J. B. (2012). Publikum svinger den retoriske taktstok. RetorikMagasinet, 22(86), 32-35.

Vancouver

Hansen JB. Publikum svinger den retoriske taktstok. RetorikMagasinet. 2012 Dec;22(86):32-35.

Author

Hansen, Jette Barnholdt. / Publikum svinger den retoriske taktstok. In: RetorikMagasinet. 2012 ; Vol. 22, No. 86. pp. 32-35.

Bibtex

@article{a783249174bd4031a621f57b2ef8f5e1,
title = "Publikum svinger den retoriske taktstok",
abstract = "Artiklen handler om revyvisen {"}Man binder os p{\aa} mund og h{\aa}nd{"} af Poul Henningensen med musik af Kai Normann Andersen, som oprindeligt var en del af den kulturradikale revykomedie Dyveke fra 1940, der bla. advokerede for seksuel frig{\o}relse. Visen levede dog hurtigt sit eget liv uden for revyteatret, hvor den fik status af f{\ae}drelandssang og blev et symbol for den manglende ytringsfrihed under bes{\ae}ttelsen. Siden er visen ogs{\aa} blevet genfortolket af Outlandish, der i deres musikvideo s{\ae}tter sangen i relation til det pal{\ae}stinensiske folks frihedskamp. Visens reception er hermed et eksempel p{\aa} det epideiktiske publikums potentiale - det kan tage magten over en sang og insistere p{\aa} en fortolkning, som ofte er betinget af den aktuelle retoriske situation",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, bes{\ae}ttelsen, revy, kulturradikalisme, epideiktisk retorik",
author = "Hansen, {Jette Barnholdt}",
year = "2012",
month = dec,
language = "Dansk",
volume = "22",
pages = "32--35",
journal = "Retorik Magasinet (Aastorp, 1991)",
issn = "0908-7923",
publisher = "Retorikf{\"o}rlaget AB ",
number = "86",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Publikum svinger den retoriske taktstok

AU - Hansen, Jette Barnholdt

PY - 2012/12

Y1 - 2012/12

N2 - Artiklen handler om revyvisen "Man binder os på mund og hånd" af Poul Henningensen med musik af Kai Normann Andersen, som oprindeligt var en del af den kulturradikale revykomedie Dyveke fra 1940, der bla. advokerede for seksuel frigørelse. Visen levede dog hurtigt sit eget liv uden for revyteatret, hvor den fik status af fædrelandssang og blev et symbol for den manglende ytringsfrihed under besættelsen. Siden er visen også blevet genfortolket af Outlandish, der i deres musikvideo sætter sangen i relation til det palæstinensiske folks frihedskamp. Visens reception er hermed et eksempel på det epideiktiske publikums potentiale - det kan tage magten over en sang og insistere på en fortolkning, som ofte er betinget af den aktuelle retoriske situation

AB - Artiklen handler om revyvisen "Man binder os på mund og hånd" af Poul Henningensen med musik af Kai Normann Andersen, som oprindeligt var en del af den kulturradikale revykomedie Dyveke fra 1940, der bla. advokerede for seksuel frigørelse. Visen levede dog hurtigt sit eget liv uden for revyteatret, hvor den fik status af fædrelandssang og blev et symbol for den manglende ytringsfrihed under besættelsen. Siden er visen også blevet genfortolket af Outlandish, der i deres musikvideo sætter sangen i relation til det palæstinensiske folks frihedskamp. Visens reception er hermed et eksempel på det epideiktiske publikums potentiale - det kan tage magten over en sang og insistere på en fortolkning, som ofte er betinget af den aktuelle retoriske situation

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - besættelsen

KW - revy

KW - kulturradikalisme

KW - epideiktisk retorik

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 22

SP - 32

EP - 35

JO - Retorik Magasinet (Aastorp, 1991)

JF - Retorik Magasinet (Aastorp, 1991)

SN - 0908-7923

IS - 86

ER -

ID: 42095436