Sygeplejeundervisernes vilkår for at møde de "nye" sygeplejestuderende i professionshøjskole regi
Research output: Contribution to journal › Journal article › Communication
Standard
Sygeplejeundervisernes vilkår for at møde de "nye" sygeplejestuderende i professionshøjskole regi. / Eriksen, Tine Rask; Krogsgaard Petersen, Marianne; Samson, Dorte; Vedsegaard, Helle; Vinberg, Lisbeth.
In: Uddannelsesnyt, Vol. 20, No. 2, 2009, p. 8-13.Research output: Contribution to journal › Journal article › Communication
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Sygeplejeundervisernes vilkår for at møde de "nye" sygeplejestuderende i professionshøjskole regi
AU - Eriksen, Tine Rask
AU - Krogsgaard Petersen, Marianne
AU - Samson, Dorte
AU - Vedsegaard, Helle
AU - Vinberg, Lisbeth
PY - 2009
Y1 - 2009
N2 - Udfordringerne består i disse år i at rekruttere og fastholde sygeplejestuderende. Hensigten med denne komparative forløbsundersøgelse af omsorg under forandring er at beskrive, hvordan de sygeplejestuderendes livshistoriske omsorgsforudsætninger håndteres i mødet med sygeplejerskeuddannelsen samt at undersøge det sygeplejefaglige indhold i undervisningen over en 15 årig periode. Resultaterne antyder, at der må udvikles nye formidlingsmåder og faglige tiltag, der fremmer en handlingsrettet og andreorienteret fagidentitet i sygeplejerskeuddannelsen. Det forudsætter nye tilgange til at forstå, hvordan sygeplejeidentiteten dannes i sociale forhandlingsrum imellem erfaringsbaserede kundskabsformer og professionaliserede abstrakte vidensformer med det for øje at etablere en fagligt funderet relationsforhold mellem patient og sygeplejerske
AB - Udfordringerne består i disse år i at rekruttere og fastholde sygeplejestuderende. Hensigten med denne komparative forløbsundersøgelse af omsorg under forandring er at beskrive, hvordan de sygeplejestuderendes livshistoriske omsorgsforudsætninger håndteres i mødet med sygeplejerskeuddannelsen samt at undersøge det sygeplejefaglige indhold i undervisningen over en 15 årig periode. Resultaterne antyder, at der må udvikles nye formidlingsmåder og faglige tiltag, der fremmer en handlingsrettet og andreorienteret fagidentitet i sygeplejerskeuddannelsen. Det forudsætter nye tilgange til at forstå, hvordan sygeplejeidentiteten dannes i sociale forhandlingsrum imellem erfaringsbaserede kundskabsformer og professionaliserede abstrakte vidensformer med det for øje at etablere en fagligt funderet relationsforhold mellem patient og sygeplejerske
KW - Det Humanistiske Fakultet
KW - Sygeplejeskeuddannelsen
KW - sygeplejeidentitet
KW - klasserumsforskning
KW - livshistoriske omsorgsforudsætninger
KW - undervisningsrammer
KW - classroom research
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 20
SP - 8
EP - 13
JO - Uddannelsesnyt FS8
JF - Uddannelsesnyt FS8
SN - 1602-0162
IS - 2
ER -
ID: 17115947