World-Class Danishness. Culture as Competitiveness in Danish Globalization Strategies
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Standard
World-Class Danishness. Culture as Competitiveness in Danish Globalization Strategies. / Christensen, Søren.
In: Ethnologia Europaea, Vol. 38, No. 2, 2008, p. 5-18.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - World-Class Danishness.
T2 - Culture as Competitiveness in Danish Globalization Strategies
AU - Christensen, Søren
PY - 2008
Y1 - 2008
N2 - Artiklen undersøger forholdet mellem kultur og økonomi i en række af de seneste års danske globaliseringsstrategier. Med reference til især begrebet om 'den nationale konkurrencestat' påviser artiklen den centrale rolle for økonmisk konkurrenceevne, som dansk kultur tilskrives i disse strategier. den version af 'danskhed', som kan udlæses af disse strategier, diskuteres med reference til den antropologiske litteratur om 'neo-nationalisme'. Her argumenterer artiklen for, at disse års danske globaliseringsstrategier i vidt omfang kan anskues som forsøg på at demonstrere neo-nationalismens økonomiske rationalitet i en global videns- og innovationsøkonomi. Udgivelsesdato: 2008
AB - Artiklen undersøger forholdet mellem kultur og økonomi i en række af de seneste års danske globaliseringsstrategier. Med reference til især begrebet om 'den nationale konkurrencestat' påviser artiklen den centrale rolle for økonmisk konkurrenceevne, som dansk kultur tilskrives i disse strategier. den version af 'danskhed', som kan udlæses af disse strategier, diskuteres med reference til den antropologiske litteratur om 'neo-nationalisme'. Her argumenterer artiklen for, at disse års danske globaliseringsstrategier i vidt omfang kan anskues som forsøg på at demonstrere neo-nationalismens økonomiske rationalitet i en global videns- og innovationsøkonomi. Udgivelsesdato: 2008
KW - Faculty of Humanities
KW - globalization strategies, innovation, cultural economy, Danish values, neo-nationalism
M3 - Journal article
VL - 38
SP - 5
EP - 18
JO - Ethnologia Europaea
JF - Ethnologia Europaea
SN - 0425-4597
IS - 2
ER -
ID: 10617769