1. oktober 2024

Center of Gravity (CoG): Nyt grundforskningscenter på NBI

Nyt Grundforskningscenter:

I 2025 vil NBI være vært for et nyt Grundforskningscenter kaldet Center of Gravity (CoG), der skal forbinde teori og observationer med det primære formål at afdække den grundlæggende fysik, der styrer tyngdekraftens natur i dens yderste grænse.

Center of Gravity (CoG): Nyt grundforskningscenter på NBI

Niels Bohr Institutet har fået et nyt grundforskningscenter

Center of Gravity vil samle forskning i observationer af sorte huller med den formelle teori samt kvanteaspekter af tyngdekraften, og dermed fuldende Bohrs og Einsteins visioner for gravitationsinteraktionen.

Forskningsindsatsen vil spænde fra dataanalyse til teoretiske discipliner inden for astrofysik og højenergifysik, og vil drive gravitationsbølgefysik ind i en spændende fremtid. Centret vil udnytte det bemærkelsesværdige talent på Niels Bohr Institutet, til at fremme synergier, der forbinder fundamental fysik med observationer.

"Jeg er meget stolt og glad for at kunne fortsætte vores forskning inden for gravitationsfysik med denne bevilling fra Danmarks Grundforskningsfond. Dette ville ikke have været muligt uden mit nuværende teams og medansøgeres arbejde og dedikation og al den videnskab, vi allerede har publiceret med vores nuværende finansiering. Helt grundlæggende er jeg utrolig glad for at være med til at fremme Danmarks indsats i stærk tyngdekraft, et felt med et enormt opdagelsespotentiale. Det er virkelig spændende tider, og centret vil være på forkant med dette unge og levende forskningsområde," siger centerleder Vitor Cardoso.

Center of Gravity vil blive ledet af centerleder, Prof. Vitor Cardoso og hans medansøgere: Prof. Emil Bjerrum-Bohr (NBI), Prof. Alessandra Buonanno (AEI), Prof. Troels Harmark (NBI), Prof. Niels Obers (NBI) og Assist. Professor Maarten van de Meent (NBI/AEI).

Center of Gravitys forskningsemner vil fokusere på følgende områder:

• Arbejdspakke 1: Bevægelse i krum rumtid
  • Arbejdspakke 2: Spektroskopi af sorte huller
  • Arbejdspakke 3: Kvanteeffekter for sorte huller og tyngdekraft
  • Arbejdspakke 4: Præcisionsværktøjer til at forstå miljøer
  • Arbejdspakke 5: Skabeloner og nye dataanalyseværktøjer

"Niels Bohr Institutet er beæret over at være vært for denne prestigefyldte DG-bevilling, som både er en markant anerkendelse af professor Vitor Cardosos aktiviteter og en fremragende mulighed for at styrke vores gravitationsfysiske initiativer.

Jeg er begejstret for at se gravitationsfysikken få en mere fremtrædende plads i København, og jeg ser frem til de banebrydende opdagelser, der ligger forude for dette center," siger Joachim Mathiesen, institutleder på Niels Bohr Institutet.

Et grundforskningscenter er et center finansieret af Danmarks Grundforskningsfond (DG) for en 6-årig periode med mulighed for en 4-årig forlængelse. NBI vil i de kommende måneder indlede kontraktforhandlinger med Danmarks Grundforskningsfond for den første 6-årige periode.

Vitor Cardoso
The Center of Gravity (CoG)
Tlf: +45 35 32 53 34
E-mail: vitor.cardoso@nbi.ku.dk