1. juli 2024

Nye forfattere til "Kig op" på Videnskab.dk

Kig op:

Nye forfattere fra blandt andet Niels Bohr Institutet til Kig op på Videnskab.dk

Kort over stjernehimlen

Videnskab.dk har en månedlig klumme kaldet Kig Op, der beskriver, hvad der i øjeblikket er synligt på nattehimlen. Efter at dens tidligere forfattere kendt som "Stubberne" er gået på pension, er denne opgave blevet overdraget til 4 nye forfattere. Det er Ole E. Bjælde og Ole J. Knudsen fra Aarhus Universitet og Johan Fynbo og Peter Laursen fra Cosmic Dawn Center på Niels Bohr Institutet ved Københavns Universitet.

Artiklerne beskriver en håndfuld af de mest interessante fænomener, der er synlige fra Danmark i en given måned - både med øjet, i en almindelig kikkert og i et lille teleskop - samt planeternes position og solens op- og nedgangstider.

Klik her for se den aktuelle Kig Op på Videnskab.dk