28. juli 2024

Måtte skjule sin undervisning i liv i rummet

Konference om liv i rummet:

Siden barndommen har Uffe Gråe Jørgensen interesseret sig for spørgsmålet om liv i rummet. Tidligere måtte han skjule sin interesse på universitetet, men nu står han bag stor international konference om emnet.

Uffe Gråe Jørgensen. Foto: Ola Jakup Joensen, NBI.
Uffe Gråe Jørgensen står bag stor international konference om liv i rummet. Foto: Ola Jakup Joensen, NBI.

Sådan lyder det fra den erfarne astronom Uffe Gråe Jørgensen, som står bag en stor international konference, hvor topforskere fra en række lande og forskningsfelter samles i København for at diskutere mulighederne for liv i rummet.

»Jeg tror, at vi lige nu står foran et muligt gennembrud, hvor vi kommer til at se, om der er liv på andre planeter.«

Uffe Gråe Jørgensen, astrofysiker

»Homo sapiens er muligvis den eneste art i hele galaksen med en intelligens, der er avanceret nok til at forstå, hvordan alting opstod og udviklede sig. Men det kan også være, at vi er så dumme, at vi simpelthen bare ikke forstår, at universet allerede vrimler med liv overalt,« lyder det i oplægget til konferencen, som afholdes i København i dagene 30. juli til 2. august.

»Begge scenarier ville være lige fascinerende og vejen mod et meningsfuldt svar har aldrig været tættere på, end det er i dag,« fortsætter konference-teksten.

Læs hele historien på Videnskab.dk her >>

Uffe Gråe Jørgensen, Lektor