NBI-forskere bidrager til nyt Eske Kath-kunstværk til Grønningen 2025-udstillingen
Den danske kunstner Eske Kath, kendt for at integrere videnskabelige perspektiver i sit visuelle sprog, inviterede fem forskere fra forskellige discipliner til at hjælpe med at igangsætte sit nyeste storskalaværk til den kommende Grønningen 2025-udstilling på Den Frie Udstillingsbygning.
Da forskerne fra biologi, astrofysik, kvantefysik, kemi og økonomi sluttede sig til Kath, tog de hvide laboratoriekitler på, hvilket stod i kontrast til Kaths malingsplettede kittel. Fra det øjeblik arbejdede gruppen stort set i stilhed.
Kath bad hver deltager om at “tænke over, hvad du gerne vil formidle fra din videnskabelige disciplin – noget fundamentalt for dit felt.” Deres opgave var ikke at holde foredrag, men at udtrykke begreber visuelt og matematisk ved hjælp af kridttegninger, symboler og ligninger.

Ved lige akkurat at ignorere hinanden nok til at bevare spontaniteten, men uundgåeligt krydse hinanden i rum og struktur, tegnede, udledte, viskede og tegnede forskerne igen på den enorme tavle.
Snavs overlappede ligninger; diagrammer smeltede sammen og forsvandt; stiger blev brugt til at nå væggens øverste kanter.
Eske beskriver disse sammenvævede mærker som “fragmenter af en videnskabelig undersøgelse, spor af konkurrerende idéer, delvise diskussioner og overlappende perspektiver.”
Fra NBI bragte Sarah Pearson og Jay Armas to forskellige, men grundlæggende idéer fra deres forskningsområder:
- Sarah Pearson, astrofysiker, udledte tidevands-radiusen fra det begrænsede tre-legeme-problem og illustrerede, hvordan stjerner kan undslippe deres værtsystem og begynde at kredse om en anden galakse – et kernekoncept i hendes forskning om stjernestrømme og galaksernes dynamiske historie.
- Jay Armas, teoretisk fysiker, udledte ligninger relateret til kvantiseringen af tyngdekraften inden for rammerne af strengteori og viste, hvordan den generelle relativitet kan forenes med kvanteteorien.
Efter omtrent en times videnskabelig markering trådte forskerne et skridt tilbage. Deres bidrag – tætte, spredte, lagdelte og delvist udviskede – blev det grundlag, som Kath skulle bygge sit endelige maleri på. Kath markerede et sæt underliggende kompositionsretningslinjer.
Disse linjer skulle senere fungere som det strukturelle fundament for det endelige kunstværk.

Resten af dagen arbejdede han direkte på dette midlertidige lag af videnskabelige noter, hvor han udvidede tavlefragmenterne til et abstrakt landskab og lod forskernes spor forblive synlige som det teksturerede underlag for værket.
For Kath er arbejdet både en fejring af videnskaben og en kommentar til dens usikre rolle i den offentlige debat. Med hans egne ord afspejler værket hans langvarige fascination af videnskab, klima og menneskets anstrengte forhold til naturen – men kritiserer også den “stigende tilsidesættelse af videnskabelig viden”, som ses globalt, herunder skepsis over for veletablerede resultater som klimaforskning.

At integrere ægte videnskabelige processer i sit kunstværk bliver en måde at gøre denne spænding synlig på.
- https://denfrie.dk/da/exhibition/groenningen-2025/
- https://eskekath.com/
- https://jacomearmas.org/
- http://drsarahpearson.com/
Det færdige værk vil være udstillet på Grønningen 2025 – Den Frie Udstillingsbygning fra 6. december 2025 til 24. januar 2026. Besøgende vil kunne se, hvordan dynamikken i videnskabelig ræsonnering er blevet indlejret i lagene af Kaths endelige vægmaleri.
Kontakt
Sarah Pearson, Adjunkt
E-mail: sarah.pearson@nbi.ku.dk
Telefon: +45 35 32 38 70