5. juli 2013

Danmark er vært for den Internationale Fysikolympiade for unge

Søndag den 7. juli ankommer omkring 400 unge fra hele verden til Danmark for at dyste i den Internationale Fysikolympiade. Det er en konkurrence gennem en uge for unge på højst 20 år fra hele verden med færdigheder indenfor faget fysik. I Danmark er der typisk tale om unge, som lige er blevet studenter eller som går i 2.g. De dygtigste deltagere opnår anerkendelse i form af guld-, sølv- og bronzemedalje.

Det Danske hold fra Fysik OL i 2011

Det danske hold fra Fysik OL i Thailand 2011. Resultatet blev to bronzemedaljer og én Hædrende Omtale. Holdet er fra venstre: Rasmus Holmboe Dahl, Jakob Gad Koefoed, Frederik Eismark, Boris Kjær, Nicholas G. Houthon-Larsen.

Det blev allerede i 1998 fastlagt, at Danmark skulle have værtskabet i 2013. Når årstallet 2013 er valgt, er det fordi, at netop dette år er 100-året for Niels Bohrs epokegørende teori for brintatomet - et jubilæum, som bliver fejret på flere måder.

Værtskabet er en meget stor opgave. Omkring 750 studenter, ledere og observatører fra hele verden vil besøge København. Dertil kommer ca. 250 lokale værter (organisatorer, guider, opgaverettere og assistenter mv.). I alt bliver op mod 1000 men¬nesker involveret.

Indledende konkurrencer i hvert land

I år er der deltagere fra 83 lande, og hvert land må sende fem deltagere. Hvert land har først en udvælgelseskonkurrence. I Danmark foregår det sådan, at der først sendes opgaver ud til landets gymnasier og tekniske gymnasier, HTX. Der kommer typisk 200 opgaver retur til OL-komitéen. Ud fra de opgaver finder man de 35 bedste elever, som inviteres til København, hvor de kommer til endnu en prøve. Derudfra vælges de 12 bedste, som hele den følgende vinter og forår får intensiv undervisning hver tredje weekend. I april måned skal de 12 så til endnu en prøve, og derefter vælges de 5 studerende, som skal deltage i den internationale Fysik-OL.

Fra Danmark er der i år en deltager fra Maribo og fire fra Københavnsområdet. Deltagerne er Frederik Ravn Klausen, Gammel Hellerup Gymnasium, Markus Emil Jacobsen, Aurehøj Gymnasium, Michael Hermansen, CPH West Ishøj HTX, Sebastian Tim Holdum, Maribo Gymnasium og Tai Skadegård Thorsen, Gammel Hellerup Gymnasium.

Det danske hold fra Fysik OL i Mexico 2009

Det danske hold fra Fysik OL i Mexico 2009. Holdet er fra venstre: Frederik S. Nathan, Freja Elbro, Nick Bruun, Jeppe Trøst, Mikkel Bjørn. De opnåede 4 bronzemedaljer og 1 hædrende omtale. Det er Danmarks hidtil bedste resultat.

I den internationale konkurrence er det især store lande som USA og landene i fjernøsten, der klarer sig rigtigt godt. Dels fordi de store lande simpelthen har flere studerende at vælge imellem, men også fordi de studerende fra lande som Kina, Japan, Vietnam, Indonesien mm går i en langt hårdere skole og er dødskrappe til fysik.

Konkurrencen blev afholdt første gang i 1967 i Polen, og i de første år var der tale om et øst¬europæisk arrangement. Men efterhånden kom flere og flere lande med, f.eks. kom Sverige med midt i halvfjerdserne og USA midt i firserne. Danmark deltog første gang i 1996 og har været med hvert år siden da. I de senere år har godt 80 lande deltaget, herunder alle lande, vi normalt sammenligner os med. Hvert land stiller med fem studenter, uanset landets størrelse. De internationale fysikolympiader omgives i mange lande med meget stor prestige og stor mediebevågenhed, og de medvirker til at sætte faget fysik på dagsordenen.

Fysikolympiaden arrangeres af Danmarks Tekniske Universitet (DTU) i samarbejde med Niels Bohr Institutet ved Københavns Universitet. Olympiaden finder sted 7.-15. juli.