3. oktober 2013

Niels Bohr-motiv på ny 20 kronemønt

I anledning af 100-året for Niels Bohrs atomteori udsender Danmarks Nationalbank den 7. oktober – på Niels Bohrs fødselsdag, en ny 20-kroners møntserie med temaet 'Store danske videnskabsmænd indenfor fysik og astronomi'. Mønterne præsenteres ved et arrangement den 7. oktober kl. 11.00 på Niels Bohr Institutet i det historiske Auditorium A under overværelse af videnskabsminister Morten Østergaard.

Temaserien indeholder fire mønter. Niels Bohr er hovedperson i temaserien, der også omfatter H.C. Ørsted, Ole Rømer og Tycho Brahe. De fire videnskabsmænd er valgt, fordi deres opdagelser var epokegørende for deres tid. Anledningen er, at 2013 er 100-året for Niels Bohrs banebrydende atommodel.

"Med møntserien bliver arven efter fire af de mest fremtrædende danske naturforskere hvermandseje og bliver i en lang periode en del af dagligdagen. Møntserien er en fremragende ide, som nok vil stimulere mange spørgsmål og diskussioner, som vil være med til at øge kendskabet til og forståelsen for naturvidenskab", udtaler John Renner Hansen, dekan for det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet på Københavns Universitet.

Den Kongelige Mønt har fremstillet mønterne i samarbejde med medarbejdere på Niels Bohr Institutet. Motiverne på mønterne viser:

• Niels Bohrs atommodel med elektronernes bane om en atomkerne – 1913.
  • H. C. Ørsteds forsøg, der påviser elektromagnetismen – 1820.
  • Ole Rømers tegning til beskrivelse af lysets hastighed – 1675.
  • Tycho Brahes stjernebillede Cassiopeia med fremhævelse af stjernen Stella Nova – 1572.

Der bliver fremstillet 250.000 stk. af hver af de fire temamønter til almindelig brug. Specielt til samlere vil der derudover blive fremstillet 20-kronemønter i proof kvalitet. Proof 20-kronemønterne kan kun bestilles i en begrænset periode fra 7. oktober til og med 18. oktober 2013, og der bliver kun fremstillet det antal mønter, som bestilles i perioden. Prisen er 125 kr. pr. mønt, og hver kunde kan højst bestille 3 stk. mønter af hvert motiv.

De fire mønter udgives også som 500-krone sølvmønter. Sølvmønten fremstilles i 999 ‰ finsølv (Ag) med en diameter på 38,0 mm og en vægt på 31,1 g. Sølvmønten sælges til den pålydende værdi på 500 kr.

Mønterne kan købes på www.kgl-moent.dk eller ved at ringe til Den Kongelige Mønt på: 4345-4011. Mønterne kan også købes i nogle pengeinstitutter, hos visse mønthandlere samt i Danmarks Nationalbank, Havnegade 5, 1093 København K. Åbningstid mandag-fredag kl. 10 -13.