21. september 2016

Første skridt i Deep Space-missionen

Kosmologi:

Deep Space er et projekt, der med et nyt specialdesignet teleskop skal se langt ud i rummet for at observere stråling fra det tidlige univers. Udstyret skal placeres på Summit midt på indlandsisen i Grønland, og nu er første skridt taget i den videnskabelige mission.

Laboratorium på indlandsisen

Laboratoriet med alt det tekniske udstyr og elektronikken er nu på plads på Summit midt på indlandsisen i Grønland. Det er første skridt i Deep Space projektet.

”Laboratoriet med alt det tekniske udstyr og elektronikken er nu på plads på Summit, som ligger i midten af Grønland på højderyggen af den mere end tre kilometer tykke indlandsis. Det har været en meget vanskelig opgave på grund af stedets afsides beliggenhed midt på indlandsisen og de svære transportvilkår”, fortæller Pavel Naselsky, professor på Niels Bohr Institutet, Københavns Universitet.

Billede inden fra laboratoriet

Laboratoriet med teknisk udstyr og elektronik er nu klar.

Men beliggenheden er af afgørende betydning for projektet, for atmosfæren over Grønland er meget klar på grund af kulden og den meget lave luftfugtighed. Det er derfor optimale betingelser til at se langt ud i rummet for at observere lys fra det allertidligste univers og lede efter spor af den kosmiske mikrobølgebaggrundsstråling. Denne stråling er en efterglød fra Big Bang og kan give unikke informationer om universets skabelse og udvikling.

Forskningsprojektet er internationalt, og Pavel Naselsky er videnskabelig leder af projektet. Næste skridt i projektet er at installere teleskopet på Grønland.

Selve teleskopet er et samarbejde med University of California, Santa Barbara i USA, som står for den grundlæggende konstruktion af teleskopet, mens Danmark bidrager med tilpasning af teleskopet til at kunne fungere i det arktiske miljø.

Teleskop

Teleskopet, som skal installeres i foråret 2017, når lyset kommer frem efter et halvt år med mørke døgnet rundt.

”Teleskopet er næsten klar til at kunne blive installeret. Det er blevet testet på universitet i Californien, og til næste forår, når vinterens ekstreme kulde aftager og mørket afløses af lysets tilbagekomst, vil vi installere teleskopet. Hurtigt derefter er vi klar til at begynde de første observationer”, siger Pavel Naselsky, der betegner Deep Space projektet som det første projekt på Grønland med fundamental rumforskning.

Pavel Naselsky, professor, Teoretisk Partikelfysik og Kosmologi, Niels Bohr Institutet, Københavns Universitet. +45 2494-2599, naselsky@nbi.ku.dk