28. november 2016

Københavns Universitet og Microsoft vil bygge verdens første kvantecomputer

Kvante-computer:

Villum Kann Rasmussen professor Charles Marcus, Københavns Universitet, skal sammen med ingeniører fra Microsoft og forskere og studerende ved Københavns Universitet i gang med at bygge verdens første topologiske kvantecomputer. Andre vigtige samarbejdspartnere er forskere fra det tekniske universitet i Delft samt Sydney Universitet.

Charles Marcus

Professor Charles Marcus er en af verdens førende forskere indenfor kvanteelektronik. Foto: Ola Jakup Joensen

Den teoretiske del af kvanteelektronikken og udviklingen af software er kommet så langt, at det ifølge Microsoft er tid til at koble praktiske folk på opgaven – dem, som skal designe og bygge verdens første topologiske kvantecomputer.

Derfor vil Københavns Universitet styrke sit partnerskab med Microsoft, som blandt andet vil etablere et udviklingslaboratorium på universitet for at gøre vejen fra den nyeste forskning til praktisk anvendelse så kort som muligt. De nærmere detaljer omkring udviklingslaboratoriet er nu ved at blive forhandlet på plads.

I teorien har en enkelt kvantecomputer lige så meget power som samtlige nuværende computere på denne jord og vil betyde kæmpestore ændringer for samfundet på globalt plan.

Professor Charles Marcus er en af verdens førende forskere indenfor kvanteelektronik og leder af grundforskningscenteret Centre for Quantum Devices på Niels Bohr Institutet.

Samarbejdet mellem professor Charles Marcus og Microsoft vil ikke alene betyde et kæmpe teknologisk fremskridt. Samarbejdet vil også betyde, at Københavns Universitet bliver en magnet på verdensplan for såvel udenlandske som danske topforskere og studerende indenfor feltet.

Professor Charles Marcus kom til Københavns Universitet i 2012 fra Harvard Universitet, og han nyder i dag betydelig støtte fra bl.a. Villum Fonden, Grundforskningsfonden og Innovationsfonden. Innovationsfonden investerede i foråret 80 mio. kr. i et nyt dansk kvantecenter (Qubiz), hvor Charles Marcus er en af de central drivkræfter.

Niels Bohr var med til at udvikle det teoretiske grundlag for kvantefysikken gennem sin opstilling af atommodellen i 1913. Med udviklingen af en kvantecomputer kan kvantefysikken finde en hel ny anvendelse.