19. december 2018

Kvantekryptering hældt på glas

KVANTENETVÆRK:

Jagten på det absolut sikre informationsnetværk er gået ind. Forskere på Niels Bohr Institutet ved Københavns Universitet har taget et vigtigt skridt i retning af at styrke data-sikkerhedens modstandskraft over for de kommende kvantecomputere. Forskerne har forlænget lagringstiden for kvanteinformation ved stuetemperatur ved at anvende en lille glasbeholder fyldt med atomer.

Forskerne Michael Zugenmaier og Karsten Dideriksen ved siden af deres forsøgsopstilling. Foto: Ola J. Joensen, NBI

Det varer ikke mange år før, at kvantecomputeren er færdigudviklet og vil vende op og ned på mangt og meget i samfundet. Specielt, hvad angår behandling af data og informationer i astronomiske størrelser, som kan behandles i løbet af splitsekunder. Men der er ét problem, som kræver en løsning i kapløbet om at udvikle supercomputeren: Sikkerhed og kryptering af informationer mellem kvantecomputerne på Internettet.

For lige så hurtigt som kvantecomputeren kan behandle mængder af data eller styre vigtige samfundsfunktioner og infrastruktur, ligeså hurtigt kan de bryde koderne og dermed bryde ind i netværk, infrastruktur som fx styring af hospitaler og elværker eller i offentlige og private korrespondancer.

Men nu er forskere på Niels Bohr Institutet på Københavns Universitet nået et vigtigt skridt videre, hvad angår krypteret informations modstandskraft overfor kommende kvantecomputere. Det har de gjort ved at forlænge lagringstiden for kvanteinformationer ved stuetemperatur. Og den tekniske metode er at anvende en lille glasbeholder fyldt med atomer.

Forskerne har formået at forlænge levetiden for kvanteinformationer ved stuetemperatur til omkring et kvart millisekund eller en 100-del af et sekund. På den tid kan informationer flytte sig 50 kilometer i en optisk fiberledning.

Karsten Dideriksen, Ph.d. studerende på projektet, siger om det nye resultat:

”50 km og et kvart millisekund virker måske ikke som alverden, hvis man vil sende sikre kvanteinformationer. Men det er væsentligt længere, end det før har kunnet lade sig gøre med atomer ved stuetemperatur.  Derfor er det et vigtigt skridt videre i arbejdet med kvantenetværk,” siger han.

Forskernes resultater er nu publiceret i det internationale videnskabelige tidsskrift Communications Physics.

Link til den videnskabelige artikel: https://www.nature.com/articles/s42005-018-0080-x

Forskerne bag dette studie er postdoc Michael Zugenmaier, ph.d.-studerende Karsten B. Dideriksen, prof. Anders S. Sørensen, ph.d. Boris Albrecht og prof. Eugene S. Polzik.