16. marts 2021

Forskere finder intakte plantefossiler under Indlandsisen for første gang nogensinde

KLIMA

For første gang nogensinde har forskere fundet fossiler under Grønlands indlandsis, der er så store og velbevarede, at man kan se dem med det blotte øje. Fossilerne afslører detaljer om klima og planter i Grønland gennem flere millioner år, fortæller KU-forsker bag opdagelsen.

Foto af indlandsisen i Grønland. af: Joshua Brown, University of Vermont

I forbindelse med en flytning af iskerner i 2017, fandt forskere fra Københavns Universitet på et lager i Rødovre uåbnede kasser med iskerner fra 1966 – de første iskerner boret i verden. Analyserne af den glemte is er netop færdiggjort i et nyt studie, og resultatet er banebrydende.

For inde i iskernerne, der stammer fra bunden af indlandsisen ved Camp Century i Grønland, har KU-forskerne i samarbejde med kolleger fra Belgien og USA, som de første nogensinde, fundet makrofossiler der er flere millioner år gamle. Det vil sige fossiler, som er så store, at de kan ses uden mikroskop.

”Vi var sådan helt: Wow – sikke en skat, vi har fundet. For inde i de her iskerner, der mest af alt ligner sammenpresset grus, kunne vi se hele kviste og blade, perfekt bevaret gennem millioner af år. Vi har aldrig fundet noget lignende før, og det er der heller ingen andre, der har,” siger Dorthe Dahl-Jensen, der er professor på Niels Bohr Institutet på Københavns Universitet og uddyber:

”Normalt skal der omfattende DNA-analyser til at fortælle os, hvilke planter og dyr, der er rester af i isen. Men her kunne vi se det med samme. Det handler om, at isen er blevet boret et helt genialt sted hvor der åbenbart har været planter og grene fra før isen dækkede Grønland,” siger hun.

Her ses de rester af kviste og mos, som forskerne har fundet nærmest intakte i isen fra Grønland. Foto: University of Vermont

Afslører detaljer om fortiden

Selvom kviste og blade måske ikke lyder af meget, fortæller de en sjælden og unik historie om planter og landskabet i Grønland for millioner af år siden i varme klimaperioder, hvor der ikke har været is over Grønland.

”De blade, kviste og planterester, vi har fundet, er blandt andet levermos-planter og almindelig kærmos. Vores analyser viser, at planter og kviste stammer fra borealskov, dvs. skov med nåletræer, birk og pil, som vi kender fra især Canada og Alaska. De her planter og træer kan klare kolde klimaforhold,” forklarer Dorthe Dahl-Jensen.

Iskernerne har også givet forskerne viden om klimaændringer i Grønland flere millioner af år tilbage i tiden. Viden, vi kan bruge til at kigge ind i krystalkuglen for fremtidens klima.

”Ved at måle vandisotoperne i isen kan vi bekræfte tidligere teser om, at Indlandsisen har været intakt og har dækket Grønland i cirka en million år. Inden da har isen været smeltet i perioder, men har dannet sig igen. Resultaterne viser, at isen er virkelig sej og kan modstå meget – selv perioder med højere temperaturer som dem, vi ser nu,” forklarer klima-professoren.

Dog vil isen ikke holde til de temperaturstigninger, som flere klimamodeller spår vil komme henover de næste 100 år, lyder det fra forskeren.

”Hvis worst case-scenarierne bliver til virkelighed, vil isen i Grønland og dele af isen i Antarktis smelte, hvilket vil kunne give havvandsstigning på op mod 70 meter. Det vil dog tage lang tid så heldigvis kan vi stadig nå at gøre noget ved det og undgå de helt store stigninger – det er et spørgsmål om vilje,”  siger hun.

Næste skridt i arbejdet med de glemte iskerner fra Camp Century er at lave DNA-analyser af isen og sedimentresterne.

”Vi vil se, om vi også kan finde rester af insekter såsom biller og sommerfugle,” slutter Dorthe Dahl-Jensen.

Her ses de danske forskere, der er igang med at hive de glemte iskerner op af en flyttekasse. Foto: Dorthe Dahl-JensenHer ses nogle af forskerne bag undersøgelsen, der er i gang med at hive de glemte iskerner op af en flyttekasse. Foto: Dorthe Dahl-Jensen