7. juni 2021

Fysikstuderende træner på IBMs kvantecomputer

Kvantecomputer:

På Niels Bohr Institutet vil bachelor-studerende på fysikuddannelsen næste vinter blive tilbudt kurser, hvor de kan bruge IBMs cloudbaserede kvantecomputer system for bedre at kunne forstå den kvantemekaniske verden.

Studerende arbejder med teknologien på IBMs kvantesystemer

Studerende over hele verden kan blive kvanteklar med os

”De nye øvelser, vi udvikler til vores fysikstuderende, vil blive tilgængelige som open-access for resten af verdens universiteter. Det vil forny tilgangen til at undervise i kvantemekanik globalt. Den kvanteteknologiske revolution er i fuld gang, og det er afgørende, at vi får opbygget en kvanteklar arbejdsstyrke, der kan realisere de mange muligheder, den nye teknologi åbner for vores samfund”, fortæller Institutleder på Niels Bohr Institutet, Jan W. Thomsen.

Kvantecomputere styrker de studerendes kompetencer

Ved at integrere øvelser på IBMs kvantecomputere kan de studerende opbygge deres intuition for kvantesystemer”, fortæller Lektor Kim Splittorff, som bliver ankermand for implementeringen. ”De studerende vil selv kunne skabe kvantemekaniske tilstande og lave målinger og eksplicit følge, hvad der sker med tilstanden ved en måling. Samtidig får de studerende afgørende erfaring med både Python programmering og fjernstyring af et af verdens mest avancerede tekniske eksperimenter, kvantecomputeren.

Nye generationer skal udfolde kvanteteknologiens potentiale

Jan B. Lillelund, CTO i IBM: ”Samarbejdet med Niels Bohr Institutet er særligt interessant, for IBMs nye kvanteteknologi vil kun kunne udfolde sit fulde potentiale, hvis nye generationer lærer at arbejde med den og får den intuition, der skal til for at videreudvikle teknologien.”

Den 100-årige, der stadig leger med kvantemekanik

”Det var jo netop på Niels Bohr Institutet, at den særlige Københavnske fortolkning af kvantemekanik blev undfanget. Nu kan de studerende selv få lov at lave forsøg direkte med individuelle kvantemekaniske tilstande. Den nye undervisning sker i 100 året for Instituttets indvielse og tager fart i 2022, 100 året for Niels Bohrs nobelpris, for Instituttet er en yderst aktiv og samfundsrelevant 100-årig, ” fortæller Institutleder på Niels Bohr Institutet, Jan W. Thomsen.

Tilbuddet til de studerende er blevet muligt takket være IBM Quantum Research og Educators Programmet.