8. oktober 2014

Albert Schliesser tildeles international forskerpris

Forskningspris:

Albert Schliesser, forskningsadjunkt i Quantop på Niels Bohr Institutet er blevet tildelt forskerprisen ’Young Scientist Prize in Optics’ af den internationale fysikorganisation, International Union of Pure and Applied Physics, IUPAP.

Albert Schliesser

Albert Schliesser, forskningsadjunkt i Quantop er blevet tildelt forskerprisen ’Young Scientist Prize in Optics’ af den internationale fysikorganisation, IUPAP.

”Albert Schliesser er en ung forsker, som har præsteret en enestående indsats indenfor optisk kvantefysik og opto-mekanik, som er et kompliceret samspil mellem mekanisk bevægelse og optisk stråling. Specielt har han udviklet en metode, hvor man kan opnå ekstremt præcise målinger af radiobølger ved hjælp af en nano-membran og laserlys. Han er virkelig blandt sin generations topforskere i verden indenfor kvanteoptik”, fortælle Eugene Polzik, professor og leder af grundforskningscentret Quantop på Niels Bohr Institutet ved Københavns Universitet.

Siden fysikstudiet og sit arbejde på Max-Planck-Instituttet for Kvanteoptik har Albert Schliesser haft fokus på frontforskning og arbejdet med nye teknikker i grænseområdet mellem kvanteoptik og andre fysikdiscipliner som nano-teknologi.

”Det er en stor anerkendelse at modtage denne forskerpris fra organisationen, IUPAP, som repræsenterer forskning fra hele verden. Det er en bekræftelse på, at det, som jeg finder interessant, også er interessant for andre forskere, og det er en stor motivation både for mig og de andre forskere i gruppen”, siger Albert Schliesser.

Organisationen, IUPAP har en lang historie, som går tilbage til 1920’erne. Prisen ’Young Scientist Prize in Optics’ blev oprettet i 2009 med det formål at hædre unge forskere, som har ydet fremragende bidrag til forskning i anvendt kvanteoptik og fotonik indenfor maximalt otte år efter deres ph.d.-grad. Det er første gang prisen uddeles til en forsker i Danmark. Tidligere modtagere har været fra Tyskland, England, Israel, Finland og USA.

Albert Schliesser, forskningsadjunkt i forskningsgruppen QUANTOP på Niels Bohr Institutet ved Københavns Universitet, Email: albert.schliesser@nbi.dk Telefon: +45 35 32 54 01