26. august 2015

Martin Pessah udnævnt til professor i teoretisk astrofysik

Ny professor:

Martin Pessah er udnævnt til professor i teoretisk astrofysik på Niels Bohr Internationale Akademi ved Niels Bohr Institutet, Københavns Universitet.

Martin Pessah

Martin Pessah forsker i de grundlæggende processer i dannelsen af planeter, stjerner og sorte huller. Forskningen går ud på at forstå de fysiske processer, der finder sted i de roterende skiver af gas og støv, der cirkulerer rundt om nydannede stjerner, hvor stofferne i de roterende skiver samler sig og danner planeter. Også rundt om døde stjerner som hvide dværge, neutronstjerner og sorte huller er der roterende skriver af gas, og indenfor astrofysikken har det i mange år været et problem at forstå vækstskivernes komplicerede struktur og udvikling.

En forskerspire undrer sig

Denne undren og søgen efter svar på det ukendte går helt tilbage til barndommen i Argentina, hvor han kan huske, at han stod på altanen og kiggede op på himlen og spurgte, hvorfor Jorden drejer rundt? Ingen af de voksne kunne svare på spørgsmålet – heller ikke lærerne i skolen.

I gymnasiet ville han gerne forstå, hvordan atomerne fungerer, men det kunne kemilæreren ikke forklare. ”Det gik op for mig, at hvis jeg ville have svar på alle mine spørgsmål og finde ud af, hvordan naturen fungerer, måtte jeg studere fysik”, fortæller Martin Pessah, der er vokset op i Buenos Aires, men for at læse lige præcist astrofysik måtte han flytte og læse på University of La Plata, hvorfra han blev kandidat i 2000.

Han indså, at hvis han ville have en karriere indenfor astrofysik, måtte han tage til udlandet, og han flyttede derfor til USA for at tage en ph.d. på University of Arizona. Derefter blev han i 2007 ansat på et af USA’s mest prestigefulde institutter, The Institute for Advanced Study på Princeton i New Jersey.

Intenst forløb på NBI

I 2010 søgte han en stilling på Niels Bohr Internationale Akademi ved Niels Bohr Institutet, og han blev akademiets første astrofysiker – men ikke længe. For snart opbyggede han sin egen forskningsgruppe. I starten var det bare ham og en postdoc, men derefter lykkedes det ham at få ikke bare én - men hele tre store fondsbevillinger på bare ét år: Marie Curie Fellowship, Villum Fondens Young Investor Programme og en stor bevilling Starting Grant fra det Europæiske Forskningsråd, ERC.

”Det var vildt. Vi flyttede til Danmark, vi fik en søn, og jeg fik tre store bevillinger – alt sammen i løbet af et år”, fortæller Martin Pessah. Bevillingerne gjorde, at han kunne udvide sin forskningsgruppe, og til hvert stillingsopslag fik han omkring 100 ansøgere. Han kunne vælge og vrage blandt internationale topforskere, og gruppen er nu oppe på 10 forskere - to ph.d.’er, fire postdocs, to adjunkter og to lektorer – foruden ham selv, som nu er udnævnt til professor mso.

Martin Pessah, professor mso, Niels Bohr Internationale Akademi ved Niels Bohr Institutet, Københavns Universitet, +45 3532-5312, mpessah@nbi.ku.dk