15. maj 2017

Inge Lehmann er første frue på Frue Plads

KVINDELIG ROLLEMODEL

Seismologen, Inge Lehmann, der i 1936 opdagede, at Jordens inderste kerne er fast og ikke flydende, blev mandag hædret ved et festsymposium på Københavns Universitet. Takket være en donation fra Ny Carlsbergfondet har Inge Lehmann og hendes videnskabelige bedrifter nu fået fast plads på Frue Plads. Monumentet for Inge Lehmann er skabt af billedkunstneren Elisabeth Toubro og viser såvel videnskabskvinden som hendes enestående bidrag til videnskaben.

Uddannelses- og forskningsminister Søren Pind stod for at afsløre det nye kunstværk på Frue Plads.Københavns Universitets festsal var i dag rammen om et festsymposium for den danske videnskabskvinde Inge Lehmann, der nu har fået fast plads på Frue Plads. Inge Lehmann skulpturen har Niels Bohr som nærmeste nabo, og det er første gang siden opsætning af busten for Niels Bohr i 1965, at der er opsat et monument på Frue Plads.

- Det er på høje tid, at vi får en videnskabelig frue på Frue Plads. Jeg er meget tilfreds med, at vi med Elisabeth Toubros værk både hædrer mennesket og Inge Lehmanns livslange passion; videnskaben. Vi skal have forskningen ud i det offentlige rum, ikke mindst i en tid, hvor vi udfordres af alternative fakta, siger prorektor Lykke Friis.

Inge Lehmann og hendes banebrydende forskning har længe været overset i den brede offentlighed. Det rådes der bod på nu, hvor alle forbipasserende fremover kan stoppe op ved hjørnet af Fiolstræde og Frue Plads, betragte værket og lære såvel Inge Lehmann som hendes videnskab bedre at kende.

Uddannelses- og forskningsminister Søren Pindstod for at afsløre det nye kunstværk på Frue Plads- Fejring af Inge Lehmanns forskningsbedrifter er en vigtig begivenhed. Vi skal nemlig huske at opmuntre og anerkende de allerdygtigste, for talent smitter, og nulevende rollemodeller inden for forskningen skal være gode inspiratorer for den næste generation af forskere, siger uddannelses- og forskningsminister Søren Pind, der stod for at afsløre det nye kunstværk på Frue Plads.

Ved mandagens festsymposium Ind til kernen blev Lehmanns forskning og liv sat i perspektiv af nutidige kvindelige forskere, Lehmanns nærmeste slægtninge og den kunstverden, der med monumentet har bragt Lehmanns betydning til live i det offentlige rum.