21. september 2018

Microsoft og KU bygger verdens første kvantecomputer i Lyngby

Nyt kvantecomputer-center:

Uddannelses- og Forskningsminister Tommy Ahlers klipper snoren, når Microsoft sammen med Københavns Universitet i dag åbner sit nye kvantecomputer-center i Lyngby. Det bliver det første sted i verden, hvor den fysiske qubit-kerne, der er hjertet i computeren, skal fremstilles.

Tommy Ahlers klipper snoren
Uddannelses- og Forskningsminister Tommy Ahlers klipper snoren sammen med laboratoriets leder professor Peter Krogstrup fra

Microsoft åbner i dag et såkaldt Quantum Materials Lab på sin adresse i Lyngby, hvor forskere og ingeniører fra KU, DTU og Microsoft skal bygge materialerne til den første kvantecomputer på verdensplan.

Målet er at skabe fremtidens computer – en kvantecomputer – med en regnekraft, der afgørende flytter grænserne for, hvad det kan lade sig gøre at beregne. Arbejdet er næste skridt i samarbejdet med Niels Bohr Institutet ved Københavns Universitet, der besidder nogle af verdens førende forskningskræfter inden for kvantefysikken, og DTU, som er førende eksperter inden for nanofabrikation.

Microsoft driver fire andre kvantecentre i verden, men det er kun på det danske Microsoft Quantum Materials Lab i Lyngby, at den fysiske qubit-kerne, der er hjertet i computeren, skal fremstilles.

Peter Krogstrup

Peter Krogstrup har gjort lynkarriere i forskningsverdenen, og er nu leder af det nye Quantum Materials Lab  i Lyngby.

Muligt gennembrud på verdensplan

Professor Peter Krogstrup fra Niels Bohr Institutet ved Københavns Universitet er ansat som daglig forskningsleder af centret og får sin gang i Lyngby i det nystartede laboratorium – og han håber, at de nye rammer vil føre til et gennembrud på verdensplan:

”En kvantecomputer kan potentielt foretage beregninger på minutter, som en traditionel computer vil være milliarder af år om at løse. Udfordringen er, at de kvantetilstande, der skal bruges til beregningerne, er ekstremt skrøbelige, og derfor meget svære at fastholde og aflæse. Det får vi nu mulighed for at forske i her i Danmark, og det kan forhåbentlig føre til et gennembrud på verdensplan,” siger professor Peter Krogstrup.

Temperaturen er fx særdeles afgørende for kvantetilstanden, og derfor skal selve computeren køles ned til nær det absolutte nulpunkt. Et andet eksempel er, at materialerne hvori kvantetilstande er lokaliseret, skal være perfekte. Ikke et atom må ligge forkert – bogstaveligt talt. Der er nogle materialer, der har vist sig særligt anvendelige at bygge kvantecomputeren af, men det er bl.a. det, der nu skal forskes meget mere i.

Den voldsomt forøgede regnekraft kan på sigt finde anvendelse mange steder i samfundet.

”Vi forudser et behov for nye måder at beregne og håndtere data på inden for en række områder. Kvantecomputeren kan på sigt spille en afgørende rolle inden for udvikling af ny medicin, udvikling af materialer til nye teknologier og også IT-sikkerheden kan flyttes til et helt nyt niveau. Vi har at gøre med en helt ny måde at tænke på,” siger Peter Krogstrup.

Historiske danske kompetencer

At Microsoft har placeret sit kvantelaboratorium i Danmark, og at der samarbejdes med Københavns Universitet, skyldes den langvarige, danske tradition og de stærke danske kompetencer inden for kvanteforskningen, der strækker sig helt tilbage til Niels Bohr i starten af forrige århundrede.

Adm. direktør for Microsoft Development Center, Charlotte Mark, er meget optimistisk over mulighederne i det kommende samarbejde:

”Københavns Universitet er blandt verdens førende inden for kvanteforskningen. Samtidig har vi i Microsoft en meget lang tradition for at udvikle og bruge intelligent teknologi. Så det er vores håb og ambition, at vi ved at slå kræfterne sammen, kan bringe kvantecomputeren til det næste niveau, hvor den kan gøre stor samfundsmæssig gavn,” siger Charlotte Mark.

Microsoft har investeret et større millionbeløb i det nye laboratorium, der er berammet til at køre en længere årrække. Det er næste skridt i samarbejdet mellem Microsoft og Københavns Universitet, som blev etableret i 2017, med målet om at bygge verdens første kvantecomputer.

Fakta:

• Kvantecomputeren skal sætte nye standarder for, hvordan data beregnes og processes.
  • Microsoft lancerer, som det eneste sted i verden, et Quantum Materials Lab i Lyngby, der efter nye standarder skal udvikle den hardware, der er hjertet i kvantecomputeren.
  • Området udenfor laboratoriet omdannes til en såkaldt Quantum Park, som er tilgængelig for alle, og hvor alle aldre kan lære mere om begreber som kvantespring, kvantefysik og ikke mindst fremtidens teknologier.
  • Kvantelaboratoriet ligger i Microsofts bygninger ud mod offentligheden, hvor forbipasserende vil kunne se forskere arbejde med den nye teknologi.