25. juni 2019

Årets Underviser 2019: Han gør fysikken relevant

Årets underviser

Den 68-årige lektor Lars Holm Øgendal, Niels Bohr Institutet på Københavns Universitet, er så god til at inspirere sine studerende, at han nu bliver tildelt SCIENCE Undervisningspris 2019. Prisen overrækkes torsdag den 27. juni kl. 15.30 i Niels Bohr Institutets kantine, Blegdamsvej 19. Arrangementet er åbent for publikum.

Lars Holm Øgendal

Det er de færreste, som kan tryllebinde sit publikum i faget fysik, når publikummet ikke udgøres af studerende, som til daglig læser den svære disciplin. Men det kan lektor Lars Holm Øgendal, Niels Bohr Institutet, når han underviser f.eks. fødevarestuderende i fødevarefysik. Det har gjort ham så populær, at de studerende har valgt ham som ”Årets underviser på SCIENCE 2019”.

I begrundelsen for tildelingen hedder det bl.a., at Lars Holm Øgendals undervisning er relevant og ikke nørdet, og så passer den bl.a. til kombinationen biokemi og fødevarevidenskab. Oven i har Lars Holm Øgendal optimeret undervisningen ved at gennemføre prøveeksamener og feedback fra de studerende, så den er tilpasset de studerendes forudsætninger og forventninger - samt de øvrige kursers faglighed.

Selv siger Lars Holm Øgendal om tildelingen af prisen:

”Jeg er utroligt glad og stolt over at modtage prisen. Det er et håndgribeligt bevis på, at de studerende påskønner mine bestræbelser på at gøre fysik relevant og måske endda interessant for dem, der læser Fødevarer og ernæring eller Biologi-bioteknologi. Jeg forsøger altid at relatere undervisningen til deres studium og senere arbejde. Og så er det en fornøjelse at mærke, at de studerendes engagement og entusiasme vokser efterhånden som undervisningen skrider frem.”

Inspiration for andre undervisere
Formålet med prisen er ikke kun, at styrke undervisningen overfor de studerende i hverdagen. Den skal også inspirere andre undervisere på SCIENCE og resten af KU.

Prodekan Grete Bertelsen siger:

”Vi har pligt til at uddanne dygtige kandidater, der opfylder samfunds behov. God undervisning er en forudsætning for, at det lykkes. Og det er Lars et godt eksempel på – at den gode og spændende undervisning er i centrum – uden at gå på kompromis med det faglige indhold”.

Det er sjette gang, at prisen bliver uddelt på Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet (SCIENCE) ved Københavns Universitet. I år var 18 undervisere indstillet til prisen, men det blev lektor Lars Holm Øgendal, som vandt.

Med prisen følger et diplom og 75.000 kr. hvoraf 50.000 kr. skal bruges til Lars Holm Øgendal og hans undervisningsteam. De resterende 25.000 kr. er til personlig brug.