29. januar 2019

Lars Øgendal modtager Jens Martin-prisen 2018

Årets underviser

Til Niels Bohr Institutets kickoff blev prisen for Årets Underviser på Niels Bohr Instituttet, Jens Martin Knudsen-prisen, tildelt til Lars Øgendal for hans undervisning på bachelorkurserne ”Fødevarefysik” og ”Biofysik”, som er kurser, i fysik for studerende fra andre studieretninger end de fysiske fag.

Lars Øgendal med Jens Martin-prisen

Lars havde blandt andet tilpasset Biofysik-kurset, som var blevet flyttet fra første til andet år til de studerendes ændrede forudsætninger. Han formår at vække en interesse og forståelse i studerende, for hvem fysik er et nødvendigt støttefag, men ikke deres primære interesse. Og de studerende oplever kurserne som både spændende og relevante for netop deres uddannelse.

Jens Martin Knudsen-prisen uddeles af de studerende med støtte fra NBIs Undervisningsudvalg. Med prisen følger en driftsbevilling på 10.000 kr. Argumentationen for årets uddeling kan læses her:

Undervisningsudvalget på de Fysiske Fag indstiller Lars Øgendal til Jens Martin Knudsen prisen for sin fremragende præstation under faget ”Fødevarefysik”. Begrundelsen for dette er, at han har imponeret endnu en årgang studerende med sin engagerede undervisning og vilje til at lære fra sig.

’Fantastisk underviser der brænder for sit fag. Tak!’

Han har formået at undervise et fysikfag for studerende, som var indskrevet på et andet studie end fysik, og alligevel gøre det til en lærerig oplevelse for de involverede, hvor de gik fra det med en positiv attitude.

Han har undervist et fysikfag for studerende, som ikke har fysik som hovedinteresse, men alligevel formået at give dem et lærerigt kursus og en nyfunden interesse for fysik.

’God underviser, som virkede til rent faktisk at være interesserede i os – super’

Han har undervist et teknisk og svært kursus, men er alligevel kommet igennem det hele godt ved at danne bro mellem den stærke historiefortæller og forelæser og den sjove og humoristiske lærer.

‘He’s a very good teacher who can mix humor and teaching, so the lecture is exciting even though it gets a little bit tricky or hard.’

Lars Øgendahl fortjener prisen for at være en forelæser, som år efter år forbløffer de studerende.

’Hvis i ændrer professoren er i godt dumme! Bedste forlæser i mange år!’