24. april 2020

Tillykke med fødselsdagen Hubble Rumteleskopet

Jubilæum:

Cosmic DAWN Center (DAWN) på Niels Bohr Institutet ønsker Hubble Rumteleskopet et stort tillykke med fødselsdagen og de 30 år i kredsløb!

Cosmic DAWN Center (DAWN) ønsker Hubble Rumteleskopet et stort tillykke med fødselsdagen.

Satellit-observatoriet har haft noget i retning af 165.000 kredsløb om Jorden siden sin opsendelse ombord på Space Shuttle-fartøjet Discovery d. 24. april 1990. En meget stor del af disse kredsløb har kastet videnskabelige data af sig, som har hjulpet os til en meget bedre forståelse af Kosmos og menneskehedens plads heri. Lige fra at karakterisere atmosfæren omkring planeter, der kredser om nære stjerner i vores egen galakse, Mælkevejen, til at opdage de fjerneste galakser, som dannedes i det tidlige univers og målinger af selve Universets udvidelse.

Hubbles observationer har været en afgørende del af mange tidligere opdagelser og er stadig med i de aktuelle forskningsprojekter ved Niels Bohr Institutet og DTU. For eksempel har professor Sune Toft fra DAWN på Niels Bohr Institutet, Københavns Universitet, har brugt Hubble-billeder til at kigge helt ind i midten af de ekstremt tætte kerner i supertunge galakser. Lektor Gabriel Brammer benyttede spektrer fra Hubble til at måle afstanden til det fjernest kendte objekt i Universet, en kraftigt stjernedannende galakse, da den dannedes blot 400 mio år efter Big Bang.

Hubble har stadig fuld fart på, og bidrager til mere end 1.000 videnskabelige publikationer om året, samtidig med at dets spektakulære billeder inspirerer nye generationer til at undres over himmelhvælvet og påskønne den Jord, vi alle bor på.

Vi ønsker Hubble mange, produktive kredsløb fremover!