10. april 2019

Greenland Telescope flytter ind på indlandsisen for at hjælpe med at tage billeder af sorte huller

Sorte huller:

Forskere fra Niels Bohr Institutet, Københavns Universitet, får snart mulighed for at deltage i det verdensomspændende samarbejde ”Event Horizon Telescope” (EHT) med den kommende anvendelse af Greenland Telescope (GLT). Greenland Telescope bliver en del af EHT samarbejdets radioteleskoper, placeret over hele jordkloden, der, blandt andet, skal forsøge at tage billeder af det sorte hul i centrum af vores galakse, Mælkevejen.

Greenland Telescope
Greenland Telescope skal i løbet af sommeren 2021 flyttes ind på indlandsisen, hvor det kommer op i ca. 3000 meters højde over havet, hvor det tørre og kolde klima vil give gode betingelser for gode observationer. Foto: Greenlandtelescope.dk

At skabe et billede af et objekt, der ikke udsender lys, er ingen nem opgave

Det er en vanskelig opgave at få et billede af et sort hul, idet universets sorte huller ikke selv udsender lys. De har en meget lille udstrækning på himlen og har så stærk tyngdekraft, at end ikke lys kan undslippe dem.

I stedet kan de samarbejdende teleskoper detektere det sorte huls ”skygge”, og de astrofysiske fænomener, der finder sted i dets umiddelbare nærhed. På den måde kan vi lære meget mere om de mystiske sorte hullers natur og opførsel.

Man ved, at der findes et meget kompakt, supertungt objekt i centrum af næsten hver eneste galakse i universet, men man har endnu ikke fået det endelige bevis for, at disse objekter faktisk er sorte huller, som vi kender fra gravitationsbølgemålinger. De er blot milliarder gange tungere end de sorte huller, vi kender derfra.

Ved at detektere og afbilde skyggen af det sorte hul, set imod den kraftige stråling fra den gas som er i færd med at falde ind i hullet, kan forskerne få bekræftet flere ting: At det kompakte objekt ingen overflade har, hvorfra lys kan reflekteres og at lys skal opføre sig, som man forventer det gør i nærheden af et sort hul og dets kraftige tyngdefelt. Eksistensen af sorte huller har været forudsagt af Einsteins relativitetsteori i nær ved hundrede år, men de er aldrig tidligere blevet afbildet.

Dansk adgang til de data, EHT kommer til at levere

Der afholdtes pressekonference hos samarbejdspartnerne på DTU Space onsdag d. 10. april, hvor de første resultater af samarbejdet mellem teleskoperne præsenteredes. Med tilføjelsen af Greenland Telescope øges den præcision, som billederne kan tages med, og det betyder samtidig, at danske forskere får adgang til de data, som EHT kommer til at levere i form af observationer og billeder.

”Det er fascinerende at tænke på, at vores generation ikke kun er den første til at erfare, via gravitationsbølgedetektioner, at sorte huller virkelig eksisterer. Vi bliver også de første mennesker til at se hvordan et sort hul ser ud! ” siger Marianne Vestergaard, lektor ved DARK, Niels Bohr Institutet, og fortsætter:

”Vi forskere er ellevilde. Disse fine resultater fra Event Horizon Telescope viser de utrolige ting som et dedikeret globalt samarbejde og udholdenhed kan opnå, og samtidig åbner det for uanede nye muligheder for at udforske de komplekse dele af vores univers, som sorte huller er en konsekvens af.

Det er yderst glædeligt, at vi danske forskere får muligheden for, også indenfor dette nye type teleskop, at kunne bidrage helt i front”.

Indlandsisen på Grønland bliver nyt hjem for Greenland Telescope

Greenland Telescope skal flyttes ind på indlandsisen, hvor det kommer op i ca. 3000 meters højde over havet.

Luften er langt mere tør deroppe, og det klare, tørre og kolde klima giver væsentligt bedre betingelser for gode observationer end den fugtige luft nær ved kysten.

Flytningen er planlagt til at ske i løbet af sommeren 2021, og andre forskere fra Niels Bohr Institutet er med til operationen.