24. februar 2023

Uffe Gråe Jørgensen: Nye spor efter ekstraterrestrisk liv

Liv i rummet:

Professor Uffe Gråe Jørgensen fra Niels Bohr Institutet på Københavns Universitet leder et internationalt forskningsprojekt der arbejder med at udvikle metoder til at spore liv i rummet og på andre planeter end jorden.

Professor fra Niels Bohr Institutet Uffe Gråe Jørgensen

Med nye teleskoper og instrumenter er der store forventninger til at finde spor efter fremmede livsformer.

Efter at vi har opdaget tusindvis af exoplaneter ved vi, at der er mange planeter, som ligger inden for den bebolige zone i forhold til derses stjerne. Men hvad er det man leder efter? Kan vi overhovedet definere liv, og hvordan leder man?

Der er en masse nye redskaber og teknikker i brug, men hvor forventer forskerne at se de første eksempler på fremmede livsformer.

Videnskabsjournalist Jens Degett fra Science Stories interviewer Professor Uffe Gråe Jørgensen fra Niels Bohr Instituttet på Københavns Universitet.

Podcasten er en del af vores projekt "Historier om Dansk Rumforskning" støttet af Otto Mønsteds Fond og Thomas B. Thriges Fond.

Hør podcasten her: https://soundcloud.com/science_stories/nye-spor-efter-ekstraterrestrisk-liv