19. juli 2010

Fly og satellitter

Hej Spørg om Fysik
I moderne fly teknologi er der flere faktorer der spiller ind, såsom motorkraft, vægt, aerodynamik m.m. Det forekommer mig, at når man kommer ud i rummet så handler det kun om motorkraft, eller er der flere faktorer der spiller ind?

Med venlig hilsen
M.M.

De faktorer der er interessante ved et rumfartøj er nok flere. Her er der ikke bare tale om motorkraft (når man er i rummet) også dosering af denne og fordeling.

Det er f.eks. normalt, at man har små dyser, som kan starte og standse rotation af fartøjet, andre små dyser som kan dreje fartøjet i en ønsket retning, samt accelerationsdyser og bremsedyser. Alle disse virker ofte med komprimeret gas.

Den internationale rumstation

Billedet viser ISS (Den internationale rumstation)

Til store accelerationer af store genstande har man ofte kemiske raketter (reaktionsmotorer). Til små accelerationer i lange tider kan man bruge ionmotorer eller solsejl. Endeligt kan man dreje rumfartøjer med gyrosystemer inde i fartøjet.

Normalt kan de fleste rumfartøjer få tilført elektrisk energi ved hjælp af solpaneter, så det er der nok af (evt. ved en kernereaktorløsning ved store energiforbrug, f.eks. USSR radar satellitter til hav overvågning hvor reaktoren normalt skydes op i stor højde, men hvor mindst 2 er faldet ned, en i Canada og en ved Australien). Gassen til de små reguleringsdyser er derimod begrænset, der er en bestemt mængde med, når man så løber tør for gas, er anvendelsen af rumfartøjet ofte slut. Kan det klares med ionmotorer, kan man imidlertid have til meget lang brugstid, men det er meget små kræfter, så det skal ikke være for massive genstande, og man skal have god tid. 

Der er andre faktorer som kommer ind massen er bestemt ikke uden betydning og det samme kan gælde massefordelingen. Som ved et fly betyder nyttelasten og dennes fordeling også noget under ændringer af position. Det eneste af det du nævner, der overhovedet ikke har betydning for fartøjer i rummet, er den aerodynamiske form (så længe det ikke er i egentlig atmosfære). Formen kan derimod naturligvis have stor betydning for rumfartøjets funktion, hvor de tekniske krav til hvad fartøjet skal anvendes til, kan stille lige så stramme krav som aerodynamikken krav til et fly.Desuden stiller genstandens ophold i rummet en lang række særlige krav til konstruktionen.

Med venlig hilsen
Malte Olsen