12. november 2015

Anja Andersen modtager Dansk Fysisk Selskabs formidlingspris

Formidlingspris

Anja Andersen, lektor på Dark Cosmology Centre på Niels Bohr Institutet, Københavns Universitet, modtager Lysets Års formidlingspris af Dansk Fysisk Selskab. Prisen overrækkes ved selskabets generalforsamling den 12.november på Aarhus Universitet.

Anja Andersen

Anja Andersen, lektor på Dark Cosmology Centre på Niels Bohr Institutet modtager Lysets Års formidlingspris af Dansk Fysisk Selskab

I anledning af, at UNESCO har udnævnt 2015 til Lysets År, uddeler den danske Nationalkommité for Lysets År i samarbejde med Dansk Fysisk Selskab en formidlingspris på 10.000 kr. til en forsker, der har formået at udbrede viden om lys indenfor fysik, kemi eller optik til en bredere offentlighed. Blandt de indstille er det klare valg faldet på lektor Anja Andersen fra Niels Bohr Institutet, der i en årrække har formidlet viden om fysik og astronomi bredt ud i samfundet.

Lys fra verdensrummet

Uden lys var der ikke astronomi, astrofysik eller kosmologi. Vores viden om universet er båret til Jorden af lys med mange bølgelængder, der har givet os viden om andre planeter, stjerner, galakser, sorte huller og om ’Big Bang’.

Anja Andersen har samtidigt med sit arbejde som forsker og underviser i kosmologi gjort en meget stor indsats for at formidle sin viden om, hvordan lys fra verdensrummet har gjort os i stand til at forstå det nære og fjerne univers. Hun har også fortalt, at vores nuværende viden om universet bygger på årelang forskning i forbedring af teknikken til at modtage lys og radiobølger, og at den har kostet tusindvis af årsværk indenfor videnskab og teknisk udvikling.

Anja Andersen har været eller er medlem af en række bestyrelser både indenfor forskning og formidling. Hun har allerede modtaget talrige priser for sin formidling, og alene i 2014 har hun holdt 30 foredrag samtidigt med, at hun har været en hyppig gæst i medierne. På denne baggrund har bedømmelseskommitéen valgt Anja Andersen som prismodtager fra Lysets Års formidlingspris.

Prisen vil blive overrakt af dr. scient. Jørgen Schou, formand for Dansk Fysisk Selskab ved selskabets generalforsamling den 12. november på Aarhus Universitet.

Af Dansk Fysisk Selskab

Jørgen Schou, dr. scient. DTU Fotonik. Formand for Dansk Fysisk Selskab og Den Danske Nationalkommité for Lysets År. +45 4677-4755, josc@fotonik.dtu.dk