22. november 2018

Eugene Polzik udnævnt til Ridder af Dannebrog

Pris:

Eugene Polzik, der er professor og leder af forskningsgruppen QUANTOP (Quantum Optics Laboratory) på Niels Bohr Institutet ved Københavns Universitet, er af hendes majestæt Dronning Margrethe blevet belønnet med Ridderkorset af Dannebrogsordenen.

Eugene Polzik i laboratoriet på Blegdamsvej
Eugene Polzik i laboratoriet på Blegdamsvej: "Da jeg tilbage i 90’erne blev tilbudt en stilling i Danmark, var jeg begejstret over muligheden for at starte et nyt forskningsområde inden for kvanteoptik i det land, hvor Niels Bohr havde levet og arbejdet."

Eugene Polzik, russisk-født amerikaner, blev uddannet i fysik på universitet i Sankt Petersborg. Sidst i 80’erne flyttede han og hans familie til USA. Han arbejdede på California Insitute of Technology (Caltech), hvor han blev en del af den forskergruppe, der som én af de første i verden gennemførte teleportation fra lys til lys.

• Senere i 90’erne startede han et samarbejde mellem Caltech og Århus Universitet, hvortil han flyttede i 1998.
  • Han blev udnævnt til Professor i atomar, molekylær og optisk fysik ved Århus Universitet i 1999, og i 2001 fik han et grundforskningscenter i kvanteoptik, Quantop.
  • Det var det første store Nordiske forskningscenter i moderne kvantefysik.
  • I 2003 flyttede han centeret til Niels Bohr Institutet ved Københavns Universitet, hvor forskningsgruppen sidenhen har haft mange store videnskabelige gennembrud.
  • Hans seneste forskning viste, at Heisenberg Uncertainty Principle ikke begrænser præcisionen af måling af bevægelse.

Eugene Polzik er medlem af Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskab, Fellow of American Physical Society og Fellow of Optical Society of America. Ifølge Scientific American bragte hans arbejde med kvanteteleportation ham på listen over de top 50 forskere inden for dette forskningsfelt i 2007.

Han har modtaget mange priser, og i 2010 fik han ’Gordon Moore Distinguished Scholar Award’ som anerkendelse for sit arbejde med kvanteinformation, kvanteoptik og kvantemetrologi. I 2014 blev hans forskning kåret som årets bedste forskning af Ingeniøren, og samme år fik han Dansk Magisterforenings forskningspris.

En særlig anerkendelse for mig som udlænding

Jeg regnede dog ikke på det tidspunkt med, at jeg ville blive i Danmark resten af mit liv. Nu er jeg her stadig efter 25 år, og jeg synes, at København og Niels Bohr Institutet er det bedste sted for mig at være som person og fysiker.

Jeg er ikke dansker, og det bliver jeg aldrig, men jeg føler mig hjemme her, især fordi NBI er blevet et internationalt samlingspunkt for fysik, ligesom det var på Niels Bohrs tid.” fortæller han.

Og fortsætter ”Ridder af Dannebrog er en særlig anerkendelse for mig som udlænding, der udøver international videnskab i Danmark. Jeg betragter det som en pris - ikke kun til mig, men til en fantastisk gruppe forskere og studerende, som jeg har været så privilegeret at arbejde sammen med i alle disse år.

Jeg er meget glad for at se mange af mine tidligere gruppemedlemmer udføre fremragende forskning i Kvanteoptik i Danmark og udlandet.”

Eugene Polzik, professor og leder af Center for Kvanteoptik, Quantop på Niels Bohr Institutet ved Københavns Universitet, +45 3532-5424, polzik@nbi.dk

Se også: