3. december 2019

Professor Charles Marcus tildelt Industriprisen for 2019 fra Danmarks Naturvidenskabelige Akademi

Pris:

Dette års modtager af industriprisen er Charles Marcus, professor ved Niels Bohr Institutet, Københavns Universitet og leder af Microsoft Quantum Copenhagen.

Prof. Charles Marcus er modtager af Industriprisen for 2019 fra Danmarks Naturvidenskabelige Akademi.

Industriprisen gives til en forsker fra erhvervsliv eller højere læreanstalt, som har gjort en særlig indsats for samarbejdet mellem virksomheder og danske højere læreanstalter. Charles Marcus har spillet en ledende rolle i etableringen af samarbejdet mellem Microsoft og Københavns Universitet.

Charles Marcus udtaler: ”Jeg er beæret over at modtage industriprisen fra Danmarks Naturvidenskabelige Akademi. Jeg mener, at universitetets samarbejde med industrien, både på den lille og den store skala er positivt. Et godt eksempel er Microsoft aftalen, som krævede en god del optimisme og fleksibilitet fra begge sider for at lykkes. Jeg selv stod omtrent i midten, så for mig repræsenter industriprisen i virkeligheden denne aftales succes. Jeg ved godt, at der var skeptikere og det er der sikkert stadig, men såvidt jeg kan se, er der tale om en ægte win-win situation. Ikke fordi det har været enkelt eller problemløst, men det har helt klart været positivt for begge sider”.