31. maj 2022

Peter Krogstrup i spidsen for nyt kvanteprogram

Kvanteforskning:

Professor Peter Krogstrup, Partner Research Manager hos Microsoft Quantum, er blevet udpeget til at stå i spidsen for Niels Bohr Institutets bestræbelser på at skabe en infrastruktur for forskning i kvantecomputere, der kan anvendes inden for life science, på Niels Bohr Institutet under Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet på Københavns Universitet.

Peter Krogstrup Jeppesen
Peter Krogstrup begynder i sin nye stilling den 1. juni, men han vil fortsat være tilknyttet Microsoft og dermed understøtte teamets arbejde med at udvikle en skalérbar kvantecomputer.

I samarbejde med Novo Nordisk Fonden vil instituttet arbejde på at etablere et verdensførende kvanteøkosystem, der vil gøre det muligt at udvikle en fejltolerant kvantecomputer teknologi til at løse vigtige udfordringer inden for life science.

”Vi er meget glade for, at Peter Krogstrup har besluttet sig for at gribe denne mulighed. Peter er en ekspert og førende på området og vil være et meget vigtigt led i vores bestræbelser på yderligere at styrke forskningsmiljøet inden for kvantecomputere i København,” siger Jan Thomsen, institutleder af Niels Bohr Institutet.

Dette bakkes op af dekan Katrine Krogh Andersen på Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet: ”Peter har bevaret sin tilknytning til Niels Bohr Institutet under sin ansættelse hos Microsoft. Vi er meget glade for, at han nu har besluttet sig for at vende tilbage og have sin hovedstilling som professor på Niels Bohr Institutet, som fortsat har et af de stærkeste internationale miljøer inden for kvantefysik. Vi er også glade for, at han fortsat vil samarbejde med Microsoft, som i lang tid har været en vigtig samarbejdspartner for vores kvanteforskningsmiljø. Vores plan er at skabe bindeleddet mellem kvantedatabehandling og life science gennem vores i forvejen stærke engagement inden for kvantekemi og kvantealgoritmer på Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet.”

Mange af vor tids store samfundsmæssige udfordringer er meget komplekse og kræver dataanalyse i et omfang og med en hastighed, som traditionelle computere ikke kan håndtere. Med en overlegen databehandlingshastighed har en kvantecomputer potentialet til at skabe nye indsigter i f.eks. biologiske processer og derved fremskynde udviklingen af nye lægemidler til gavn for patienter og samfundet generelt.

”En kvantecomputer vil give os nye muligheder inden for life science. Det vil styrke hele forskningsverdenen, være til gavn for alle der arbejder inden for kvanteområdet og fremme life science-feltet, og det er derfor, vi samarbejder om udviklingen af dette forskningsprogram,” siger Lene Oddershede, Senior Vice President, Natural and Technical Sciences, Novo Nordisk Fonden.

”Gennem dette nye initiativ ser jeg frem til i endnu højere grad at være med til at styrke det danske og internationale kvanteøkosystem og håber at kunne bruge min viden og erfaring til at fremme kvanteforskningsinfrastrukturen og hæve niveauet sammen med de dygtige medarbejdere på Niels Bohr Institutet. Jeg ser også frem til at fortsætte samarbejdet med Microsoft-teamet. Microsoft Quantum er godt på vej mod at skabe fejltolerant kvantedatabehandling og spiller en meget vigtig rolle i udviklingen af kvanteteknologier,” siger Peter Krogstrup.

”Det er dejligt at se, at både Novo Nordisk Fonden og Niels Bohr Institutet fortsat vil styrke det lokale kvanteøkosystem. Microsoft grundlagde Quantum Center i Kongens Lyngby på grund af den store talentmasse, der var til stede i lokalområdet, og denne investering vil styrke det yderligere,” siger Lauri Sainiemi, General Manager, Azure Quantum ved Microsoft.

Peter Krogstrup, Professor
Email: krogstrup@nbi.ku.dk