17. februar 2015

Jagten på HIGGS-partiklen

En af de primære grunde til at bygge CERNs 27km lange LHC accelerator var at afgøre, om Higgs-partiklen eksisterede eller ej. Og da Higgs-partiklen spiller en central rolle i vores forståelse af de grundlæggende naturlove, så har jagten på Higgs-partiklen været lang og intensiv.

Den kulminerede 4. juli 2012, da CERNs to flagskibseksperimenter ATLAS og CMS hver især kunne bekræfte, at man havde observeret Higgs-partiklen.  Foredraget fortæller både om baggrunden for Higgs-partiklen, hvordan den påvirker stof og hvordan det lykkedes at bekræfte dens eksistens.

Medvirkende: Troels C. Petersen, Lektor, Niels Bohr Institutet, Københavns Universitet
Produceret af: Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet og Niels Bohr Institutet
Varighed: 11:43