At slutte kreds: Forsøgsscenens kunstneriske praksis i 1930ernes selvorganiserede, politisk-kunstneriske miljø
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Standard
At slutte kreds : Forsøgsscenens kunstneriske praksis i 1930ernes selvorganiserede, politisk-kunstneriske miljø . / Schmidt, Cecilie Ullerup.
I: Peripeti, Bind 18, Nr. 34, 17.12.2021, s. 18-28.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - At slutte kreds
T2 - Forsøgsscenens kunstneriske praksis i 1930ernes selvorganiserede, politisk-kunstneriske miljø
AU - Schmidt, Cecilie Ullerup
PY - 2021/12/17
Y1 - 2021/12/17
N2 - Forsøgsscenen (1929-31) undersøges i denne artikel som et historisk tidligt eksempel på en fællesskabsorganiserende kunstnerisk praksis. Ved at analysere Forsøgsscenen ud fra ‘analyseobjekterne’ tidsskriftproduktion, distributionspolitik og infrastrukturel performance flyttes interessen fra receptionen af kunstværket i teaterhistorien og nærmere en materialistisk forståelse af Forsøgsscenens produktionsæstetiske bidrag i avantgardehistorien. Historiografisk anlægges en komparativistisk optik, der finder slægtskab både mellem kollektive organiseringer i 1930erne og slægtskab med samtidskoncepter om selv-institutionalisering som modkultur: redistribuerende, politiske og institutionsdannende praksisser, der udfolder sig som respons på de gængse kunstinstitutioner i senkapitalismen.
AB - Forsøgsscenen (1929-31) undersøges i denne artikel som et historisk tidligt eksempel på en fællesskabsorganiserende kunstnerisk praksis. Ved at analysere Forsøgsscenen ud fra ‘analyseobjekterne’ tidsskriftproduktion, distributionspolitik og infrastrukturel performance flyttes interessen fra receptionen af kunstværket i teaterhistorien og nærmere en materialistisk forståelse af Forsøgsscenens produktionsæstetiske bidrag i avantgardehistorien. Historiografisk anlægges en komparativistisk optik, der finder slægtskab både mellem kollektive organiseringer i 1930erne og slægtskab med samtidskoncepter om selv-institutionalisering som modkultur: redistribuerende, politiske og institutionsdannende praksisser, der udfolder sig som respons på de gængse kunstinstitutioner i senkapitalismen.
KW - Det Humanistiske Fakultet
KW - Infrastrukturel Performance
KW - Kunstnerkolletiver
KW - Produktionsæstetik
KW - Tidsskrifter
KW - little magazines
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 18
SP - 18
EP - 28
JO - Peripeti
JF - Peripeti
SN - 1604-0325
IS - 34
ER -
ID: 287610953