At slutte kreds: Forsøgsscenens kunstneriske praksis i 1930ernes selvorganiserede, politisk-kunstneriske miljø
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Dokumenter
- AtSluttekreds_UllerupSchmidt2021
Forlagets udgivne version, 149 KB, PDF-dokument
Forsøgsscenen (1929-31) undersøges i denne artikel som et historisk tidligt eksempel på en fællesskabsorganiserende kunstnerisk praksis. Ved at analysere Forsøgsscenen ud fra ‘analyseobjekterne’ tidsskriftproduktion, distributionspolitik og infrastrukturel performance flyttes interessen fra receptionen af kunstværket i teaterhistorien og nærmere en materialistisk forståelse af Forsøgsscenens produktionsæstetiske bidrag i avantgardehistorien. Historiografisk anlægges en komparativistisk optik, der finder slægtskab både mellem kollektive organiseringer i 1930erne og slægtskab med samtidskoncepter om selv-institutionalisering som modkultur: redistribuerende, politiske og institutionsdannende praksisser, der udfolder sig som respons på de gængse kunstinstitutioner i senkapitalismen.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Peripeti |
Vol/bind | 18 |
Udgave nummer | 34 |
Sider (fra-til) | 18-28 |
ISSN | 1604-0325 |
Status | Udgivet - 17 dec. 2021 |
- Det Humanistiske Fakultet - Infrastrukturel Performance, Kunstnerkolletiver, Produktionsæstetik, Tidsskrifter, little magazines
Forskningsområder
Links
- https://tidsskrift.dk/peripeti/article/view/129899
Forlagets udgivne version
Antal downloads er baseret på statistik fra Google Scholar og www.ku.dk
Ingen data tilgængelig
ID: 287610953