Kunstbegrebets Koloniale Klassifikationer til Forhandling på Museer i Sydafrika
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Dokumenter
- Nielsen 2021 Kunstbegrebets Koloniale Klassifikationer til Forhandling på Museer i Sydafrika
Forlagets udgivne version, 761 KB, PDF-dokument
Siden apartheids fald i starten af 1990erne, har genstande tidligere klassificeret som etnografiske artefakter, i stigende grad fundet vej ind på kunstgallerierne i Sydafrika. Her behandles de som kunstværker, der fremhæves for deres æstetiske kvaliteter, fremfor de kulturhistoriske kontekster, de er skabt i. I denne artikel, der bygger på feltarbejde foretaget på museer og kunstgallerier i Cape Town og Johannesburg i perioden 2016-2018, undersøger jeg konsekvenserne ved denne ekspansion af klassifikatoriske grænser og fremhæver, hvordan en række sydafrikanske kuratorer afviser ekspansionens påståede valorisering: For dem er genstandenes indlemmelse i kategorien kunst ikke en valorisering, men snarere en måde hvorpå skaberne bag såkaldt traditionel afrikansk kunst fortsat eksotiseres. Men hvor er der plads til såkaldt traditionel kunst fra Afrika, hvis ikke på kunstmuseer som Johannesburg Art Gallery og Cape Towns nye Zeitz Museum of Contemporary Art Africa? Hvor er der plads til afrikansk kunst, der ikke er printet, malet eller fremstillet fortrinsvist med æstetisk konsumering for øje?
Bidragets oversatte titel | From Artefact to Art: Renegotiating Colonial Classifications in South African Museum |
---|---|
Originalsprog | Dansk |
Tidsskrift | Tidsskriftet Kulturstudier |
Vol/bind | 2021 |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 89-112 |
Antal sider | 24 |
ISSN | 1904-5352 |
Status | Udgivet - jun. 2021 |
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Forskningsområder
Antal downloads er baseret på statistik fra Google Scholar og www.ku.dk
Ingen data tilgængelig
ID: 273013870