Marsbasen - fysik c i gymnasiet
Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › fagfællebedømt
Standard
Marsbasen - fysik c i gymnasiet. / Bruun, Jesper; Andersen, Ida Viola Kalmark; Alavi, Karen; Harder, Sanne; Holm-Janas, Viktor.
Håndbog i scenariedidaktik. red. / Simon Skov Fougt; Jeppe Bundsgaard; Thorkild Hanghøj; Morten Misfeldt. 1. udg. Aarhus : Aarhus Universitetsforlag, 2022. s. 288-301 (Didaktiske studier; Nr. 8).Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › fagfællebedømt
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - CHAP
T1 - Marsbasen - fysik c i gymnasiet
AU - Bruun, Jesper
AU - Andersen, Ida Viola Kalmark
AU - Alavi, Karen
AU - Harder, Sanne
AU - Holm-Janas, Viktor
PY - 2022
Y1 - 2022
N2 - Undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning (UBNU) er undervisningsstrategier, der kan give øget læringsudbytte i science-undervisning i gymnasiet. Mange undersøgelser viser, at eleverne bliver mere engagerede og får et dybere kendskab til naturvidenskabens begreber, når de anvender disse strategier. Paradoksaltpeger undersøgelser også på, at de fleste elever ikke bryder sig om UBNU-formater. Vi argumenterer for, at dette kan have rod i en nulfejlskultur. Vi søger at sandsynliggøre, at man kan begynde at løse paradokset ved at opstille narrative scenarier med spilelementer, hvor fejl er tilladelige og ligefrem belønnes. Vi foreslår, at narrative scenarier kan give eleverne et alibi til at begå fejl i undervisningen ud fra en case, Marsbasen. Marsbasen er et narrativt, scenariedidaktisk læringsspil. Det er opbygget med et overordnet narrativ, der indeholder en række mindre scenarier. Læringsspilleter designet, så det dækker hele fysik C i gymnasiet. Vi beskriver tre af de mindre scenarier, kaldet missioner, og giver tre eksempler på, hvordan alibi kan komme i spil i undervisning med Marsbasen. Vi diskuterer alibiets funktion og foreslår, at det kan gøre fysikundervisningen personligt autentisk for eleverne. Vi afrunder kapitlet med en række praktiske råd til undervisere og designere, som har mod på at afprøve narrative scenarier.
AB - Undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning (UBNU) er undervisningsstrategier, der kan give øget læringsudbytte i science-undervisning i gymnasiet. Mange undersøgelser viser, at eleverne bliver mere engagerede og får et dybere kendskab til naturvidenskabens begreber, når de anvender disse strategier. Paradoksaltpeger undersøgelser også på, at de fleste elever ikke bryder sig om UBNU-formater. Vi argumenterer for, at dette kan have rod i en nulfejlskultur. Vi søger at sandsynliggøre, at man kan begynde at løse paradokset ved at opstille narrative scenarier med spilelementer, hvor fejl er tilladelige og ligefrem belønnes. Vi foreslår, at narrative scenarier kan give eleverne et alibi til at begå fejl i undervisningen ud fra en case, Marsbasen. Marsbasen er et narrativt, scenariedidaktisk læringsspil. Det er opbygget med et overordnet narrativ, der indeholder en række mindre scenarier. Læringsspilleter designet, så det dækker hele fysik C i gymnasiet. Vi beskriver tre af de mindre scenarier, kaldet missioner, og giver tre eksempler på, hvordan alibi kan komme i spil i undervisning med Marsbasen. Vi diskuterer alibiets funktion og foreslår, at det kan gøre fysikundervisningen personligt autentisk for eleverne. Vi afrunder kapitlet med en række praktiske råd til undervisere og designere, som har mod på at afprøve narrative scenarier.
KW - Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
KW - fysikdidaktik
KW - Scenarier
UR - https://unipress.dk/udgivelser/h/h%C3%A5ndbog-i-scenariedidaktik/
M3 - Bidrag til bog/antologi
SN - 978 87 7219 644 2
T3 - Didaktiske studier
SP - 288
EP - 301
BT - Håndbog i scenariedidaktik
A2 - Fougt, Simon Skov
A2 - Bundsgaard, Jeppe
A2 - Hanghøj, Thorkild
A2 - Misfeldt, Morten
PB - Aarhus Universitetsforlag
CY - Aarhus
ER -
ID: 304275864